Integrasjonsstykke

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ida.

Jeg får ikke til følgende integralstykke:

[tex]\int_0^{\frac {\pi}{2}} \ \int_0^1 \ r^2 \cos\theta * \sqrt {1+r^2 \cos^2\theta } \ dr \ d\theta[/tex]
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Hvis det er slik at det du egentlig skal regne ut er

[tex]I \;=\; \int \int x \sqrt{1 \:+\: x^2} \: dA[/tex]

der A er området innenfor sirkelen x[sup]2[/sup] + y[sup]2[/sup] = 1 med x, y ≥ 0, er det mye enklere å beregne

[tex]I \;=\; \int_0^{\, 1} \int_0^{\:\: \tiny \sqrt{1 \:-\: x^2}} x \sqrt{1 \:+\: x^2} \: dy\,dx[/tex]

enn

[tex]I \;=\; \int_0^{\pi/2} \int_0^{\,1} r^2 \, cos\theta \sqrt{1 \:+\:r^2\,cos \theta^2}\: dr\,d\theta[/tex]

som er resultatet av å innføre polare koordinater.
Ida.

Det jeg egentlig skal finne er [tex]\int_S \int x \ dS[/tex] over the part of the parabolic cylinder [tex]z=\frac{x^2}{2}[/tex] that lies inside the first octant part of the cylinder [tex]x^2 +y^2=1[/tex].

Og da endte jeg etterhver opp med det ovenfor, som jeg ikke klarer.
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Det integralet du har fått ved å bruke polarkoordinater, er svært vanskelig å løse. Derfor kan det være fornuftig å gjøre en omskrive integralet til

[tex]I \;=\; \int_0^1 \, \int_0^{\:\sqrt{1 \:-\: x^2}} \: x\sqrt{1 \:+\: x^2} \: dy\,dx[/tex]

som er relativt enkelt å løse. Vi får nemlig at

[tex]I \;=\; \int_0^1 \: \Big[ \, x\sqrt{1 \:+\: x^2} \, \Big]_0^{\sqrt{1 \:-\: x^2}} \: dx[/tex]

[tex]=\; \int_0^1 \: x\sqrt{1 \:-\: x^4} \: dx[/tex]

[tex]=\; \int_0^{\pi/2} \frac{cos^2\theta}{2} \: d\theta \;\; (bruker \; substitusjonen \; x \:=\: \sqrt{sin\theta})[/tex]

[tex]=\; \int_0^{\pi/2} \frac{1 \:+\: cos2\theta}{4} \: d\theta[/tex]

[tex]=\; \Big[\, \frac{\theta}{2} \:+\: \frac{sin2\theta}{8}\, \Big]_0^{\pi/4}[/tex]

[tex]=\; \pi/8\,.[/tex]
Ida.

Åh, jeg synes det så ut som om likningene skrek etter en parametrisering med polarkoordinater jeg.

Men hvordan kom du frem til [tex]\int_0^1%20\,%20\int_0^{\:\sqrt{1%20\:-\:%20x^2}}%20\:%20x\sqrt{1%20\:+\:%20x^2}%20\:%20dy\,dx[/tex] ?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Området gitt ved ulikhetene

0 ≤ θ ≤ [symbol:pi]/2 & 0 ≤ r ≤ 1 (polare koordinater)

tilsvarer området gitt ved ulikhetene

0 ≤ x ≤ 1 & 0 ≤ y ≤ kv.rot(1 - x[sup]2[/sup]) (kartesiske koordinater).

Videre kan integranden i "ditt" integral

[tex]r^2\,cos \, \theta \sqrt{1 \:+\; r^2\,cos^2\theta}[/tex]

skrives på formen r*f(r*cosθ,r*sinθ) der

[tex] f(x,y) \;=\; x \, \sqrt{1 \:+\: x^2}.[/tex]

Ifølge et kjent teorem innen analysen som omhandler flateintegral er da

[tex]\int_0^1 \int_0^{\:\sqrt{1 \:-\: x^2}} f(x,y) \, dy\, dx \;=\; \int_0^{\pi/2}\, \int_0^{\,1} r \, f(rcos\theta, \, r\sin\theta) \: dr \, d\theta \, ,[/tex]

i.e.

[tex]\int_0^1 \int_0^{\:\sqrt{1 \:-\: x^2}} x\sqrt{1 \:+\: x^2} \, dy\, dx \;=\; \int_0^{\pi/2}\, \int_0^{\,1} r^2\,cos \, \theta \sqrt{1 \:+\; r^2\,cos^2\theta} \: dr \, d\theta[/tex]
zinln
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 16/03-2005 11:42
Sted: bergen

akkurat sammen svar som jeg fikk på Mathcad.Imponerende!!!
Matteliten
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 27/02-2006 19:11
Sted: Trondheim

Solar Plexsus skrev:
[tex]=\; \int_0^{\pi/2} \frac{cos^2\theta}{2} \: d\theta \;\; (bruker \; substitusjonen \; x \:=\: \sqrt{sin\theta})[/tex]

[tex]=\; \int_0^{\pi/2} \frac{1 \:+\: cos2\theta}{4} \: d\theta[/tex]

[tex]=\; \Big[\, \frac{\theta}{2} \:+\: \frac{sin2\theta}{8}\, \Big]_0^{\pi/4}[/tex]

[tex]=\; \pi/8\,.[/tex]
Hva er det egentlig du gjør nedover her? :shock: Lurer spesielt på hvordan du kommer frem til det første der ved hjelp av den substitusjonen der?
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Forklaring 1:

[tex]\int_0^1 x\sqrt{1 \:-\: x^4} \, dx \;=\; \frac{1}{2} \int_0^{\pi/2} cos^2\theta \, d\theta. [/tex]

Vha. av substitusjonen x = (sinθ)[sup]1/2[/sup], får vi ved bruk av kjerneregelen at

[tex]dx/d\theta \;=\; \frac{1}{2\sqrt{sin\theta}} \, \cdot \, cos\theta \;=\; \frac{ cos\theta}{2x},[/tex]

som gir dx = (cosθ/(2x))dθ. Videre blir

(1) 1 - x[sup]4[/sup] = 1 - [(sinθ)[sup]1/2[/sup]][sup]4[/sup] = 1 - sin[sup]2[/sup]θ = cos[sup]2[/sup]θ.

Nå gir x = (sinθ)[sup]1/2[/sup] at x[sup]2[/sup] = sinθ, så θ = sin[sup]-1[/sup](x[sup]2[/sup]). Dermed blir de nye integrasjonsgrensene

sin[sup]-1[/sup](0[sup]2[/sup]) = sin[sup]-1[/sup]0 = 0 (nedre) & sin[sup]-1[/sup](1[sup]2[/sup]) = sin[sup]-1[/sup]1 = [symbol:pi] /2 (øvre).

Så θ ligger i første kvadrant, hvilket betyr at cosθ ≥ 0. Dette i kombinasjon med (1) medfører at

[tex]\sqrt{1 \:-\: x^4} \;=\; cos\theta.[/tex]

Summa summarum gir dette at

[tex]\int_0^1 x\sqrt{1 \:-\: x^4} \, dx \;=\; \int_0^{\pi/2} (x \, cos\theta) \, (cos\theta/(2x))\, d\theta \;=\; \frac{1}{2} \int_0^{\pi/2} cos^2\theta \, d\theta[/tex]


Forklaring 2: For å omgjøre cos[sup]2[/sup]θ, bruker vi formelen

cos(2θ) = 2*cos[sup]2[/sup]θ - 1,

som er ekvivalent med

cos[sup]2[/sup]θ = (1 + cos(2θ)) / 2.

Dermed får vi at

[tex]\int_0^{\pi/2} cos^2\theta \, d\theta \;=\; \int_0^{\pi/2} \frac{1 \:+\: cos(2\theta)}{2}\, d\theta[/tex]
Svar