Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
"FIguren viser et flatestykke som er avgrenset av y-aksen, linjen y=2 og grafen f(x)=
a) finn volum når vi dreier 360grader om x-aksen
b) finn volum når vi dreier 360grader om y-aksen.
Jeg har aldri vært borti grafer som har vært avgrenset av en y-akse før.... Hvordan gjør man det!? Jeg skjønner ingenting, blir feil svar når jeg regner på vanlig måte ved å ta pi*integralet av (f(x))^2. Da får jeg jo volumet av det mellom x-aksen og grafen, men jeg vil jo ha volumet av det skraverte området. Grafen skjærer y når x=4.
Kan jeg da ta volum av hele minus volum av det under grafen?
Grunnen til at vi ønsker dette er at vi integrerer med hensyn på y, så da bør også uttrykket inne i integralet være en funksjon av y
Hvorfor blir det x^2 til å begynne med?
Vil det si at volumet når det dreier rundt y-aksen alltid er ((f(x))^2)^2?
Altså ettersom at y = f(x) = x^(1/2)
Nei, det blir ikke helt rett. Det Janhaa gjør i det første svaret er å invertere funksjonen slik at man kan bruke samme metode som når man dreier rundt x-aksen.
Den inverse funksjonen av er , og du kan se på det som å bytte om på x- og y-aksen etter dette, og bruke den vanlige metoden du ville brukt for å finne volumet av omdreiningslegemet rundt x-aksen.
Vil det si at volumet når det dreier rundt y-aksen alltid er ((f(x))^2)^2?
Altså ettersom at y = f(x) = x^(1/2)[/quote]
Nei, det blir ikke helt rett. Det Janhaa gjør i det første svaret er å invertere funksjonen slik at man kan bruke samme metode som når man dreier rundt x-aksen.
Den inverse funksjonen av er , og du kan se på det som å bytte om på x- og y-aksen etter dette, og bruke den vanlige metoden du ville brukt for å finne volumet av omdreiningslegemet rundt x-aksen.[/quote]
Tilfeldigvis, ja. Men det er ikke en pålitelig måte å invertere en funksjon på.
Mer generelt har vi opprinnelig funksjonen , og ønsker å få på én side. Opphøyer begge sider i , og får . Bytter vi nå om på variablene, får vi den inverse funksjonen .