Oppgave 6
Hvordan løser jeg denne oppgaven? Setter jeg inn to x og y punkter i ettpunksformel til å finne funksjonsuttrykket
Grafen er f''(x)
Vil gjerne se hvordan man løser denne oppgaven, så jeg kan forstå meg bedre på framgangsmåten her
S2 drøfting av funksjoner
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Cayley
- Attachments
-
- Scan from 2021-12-10 01_49_42 PM.pdf
- (800.11 KiB) Downloaded 143 times
Her må du ta i bruk hva informasjon om annenderiverte til en funksjon sier oss om funksjonens vendepunkt og ekstremalpunkter.
Vi ser av grafen til den andrederiverte at for for og for
Da vil ekstremalpunktet for x = -5 være et maksimumspunkt, x = -2 vil gi et vendepunkt og f´´(x) > 0 for x = 1 vil tilsi at (1,f(1)) er et minimumspunkt.
Vi ser av grafen til den andrederiverte at
Da vil ekstremalpunktet for x = -5 være et maksimumspunkt, x = -2 vil gi et vendepunkt og f´´(x) > 0 for x = 1 vil tilsi at (1,f(1)) er et minimumspunkt.
-
- Cayley
hvorfor er ikke (-5,f(-5) da et minimalpunkt?
ser vi ikke på grafen at den stiger, sånn at når x har verdien -5 så er dette en synkende verdi og når den stiger oppover mot høyre, at når x har verdien 1, så er dette et toppunkt?
ser vi ikke på grafen at den stiger, sånn at når x har verdien -5 så er dette en synkende verdi og når den stiger oppover mot høyre, at når x har verdien 1, så er dette et toppunkt?
Vi har fått opplyst at (-5,f(-5)) er et ekstremalpunkt, og vi ser av grafen til f´´(x) at det er et indre punkt. Vi ser også at f´´(-5) <0.
Siden det er et indre ekstremalpunkt, vil f´(-5) = 0. La 0 < h << 1. Da vil f´(-5 - h) > f´(-5) > f´(-5 + h) siden f´´(-5) < 0, sier at f´(-5) er synkende i en liten omegn om (-5, f(-5)).
Siden det er et indre ekstremalpunkt, vil f´(-5) = 0. La 0 < h << 1. Da vil f´(-5 - h) > f´(-5) > f´(-5 + h) siden f´´(-5) < 0, sier at f´(-5) er synkende i en liten omegn om (-5, f(-5)).
-
- Dirichlet
Har prøvd å lage løsning til denne oppagven . Se vedlagt fil
- Attachments
-
- S2_FunksjonsDrøfting_Oppgave.pdf
- (184.34 KiB) Downloaded 133 times
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Farhan
-
- Cayley
tror du blandet c oppgaven med neste oppgave, men dette er forvirrende.
jeg har et oppfølgingsspørsmål, hvis skissen av f''(x) øker for x e (1,6) vil det bety at f'(x) og f grafene også øker for disse samme x verdiene?
jeg har et oppfølgingsspørsmål, hvis skissen av f''(x) øker for x e (1,6) vil det bety at f'(x) og f grafene også øker for disse samme x verdiene?
-
- Dirichlet
Hei, f'' brukes for å bestemme krummning (den hule siden opp eller ned) og i vendepunktet endrer krumningen seg.Reda_Srour98 wrote: 10/12-2021 22:06 tror du blandet c oppgaven med neste oppgave, men dette er forvirrende.
f" er mindre enn null fra -5 til -2 (grafen vender den hule siden ned) så f' er minkende over dette intervallet og f" er større enn null fra -2 til 7 så (grafen vender den hule siden opp) og f' er da voksende over dette intervallet men dette sier ikke noe om grafen til f.
f" brukes også for å bestemme om et punkt er toppunkt eller bunnpunkt.
Se på grafen til g
- Attachments
-
- image.png (214.54 KiB) Viewed 2794 times
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Farhan
-
- Cayley
Takk, det hjalp å se de tre grafene sammenhengende, men hvordan klarte du å finne ut funksjonen til grafen? Grafen til f''x var oppgitt i oppgaveteksten
-
- Dirichlet
Har du sett vedlagt fil i min opprinnelig svar ? Der eg forklart hvordan eg har funnet funksjonen men det var ikke mulig å finne siste konstanten d så eg bare brukte d=-15 siden uansett hva du velger f" blir det samme.Reda_Srour98 wrote: 11/12-2021 18:34 Takk, det hjalp å se de tre grafene sammenhengende, men hvordan klarte du å finne ut funksjonen til grafen? Grafen til f''x var oppgitt i oppgaveteksten
Farhan
Farhan
stiger oppover mot høyre, at når x har verdien 1, så er dette et toppunkt?
instagram highlights viewer
instagram highlights viewer