lyktestolpe skrev:1. Matte er kanskje det eneste faget jeg har vendt meg til akseptere at "slik er det bare" og ikke plage meg med hvorfor ting er som det er, som f.eks. matematiske bevis er noe jeg ikke har brydd meg så veldig mye om. Er dette noe jeg bør rette opp, med hensyn til videre på vgs og studier?
Jeg har studert matematikk på universitetet i tre år nå, og vil absolutt anbefale at du endrer dette ganske raskt. Når du begynner med 2MX og 3MX og senere på universitetsnivå vil det bli mye vanskeligere å lære seg matematikken hvis du ikke riktig skjønner den. Mengden kunnskap blir såppas stor at den er vanskelig å huske hvis du ikke logisk skjønner hvorfor ting er slik de er.
Personlig glemmer jeg ting med en gang hvis jeg ikke kan bevise dem. Det er også mye vanskeligere å bruke dem praktisk da. Matematikkstudier på universitetet dreier seg stort sett kun om bevis og i mindre grad andvendelse av materialet. På ingeriørstudier er det dog annerledes, men det hjelper likevel med denne kunnskapen.
Meg bekjent kreves i dag 3mx for å komme inn på ingeniørlinjer. I den nye læreplanen vil dette erstattes med "Matematikk R2". I tråd med matematikkundervisning i utlandet vil bevis ha en mye mer sentral rolle i dette faget enn i 3mx. Du vil blandt annet bli introdusert for induksjonsbevis i tillegg til direkte bevis og en del bevis av standardresultater innen matematikken.
Til slutt, når det på en prøve står "vis at", "forklar at", etc. spørres det i realiteten om et bevis. F.eks. allerede på 1m kurset kan du bli spurt om å utlede/bevise formelen for løsning på annengradslinkninger. Det er da viktig å ikke bare klare å løse dem, men også vite hvorfor de kan løses på den måten du løser dem på samt være ganske rutinert innen denne.
Håper dette hjelper,
Hans