Spm om vgs. matte.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lyktestolpe
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/07-2006 20:39

Hei,

Jeg begynner på videregående til høsten. I løpet av de siste ukene har jeg jobbet på med stoff fra grunnkurset i matte, og har allerede kommet meg igjennom trigonometri og andregradslikninger :)

Har derfor noen spm:
1. Hva BØR jeg jobbe med av matte i de neste ukene, som mange vil oppleve som vanskelig på grunnkurset?
2. Er det bedre å konsentrere og jobbe alt om et eller to emner, eller er det bedre å jobbe litt om de fleste temaene?
3. Hvor mye skal til for kjempe seg om den høyeste karakteren?
4. Det er sivilingeniør jeg ønsker å bli (kanskje ind.øk. om jeg får det til).
Bør jeg jobbe med matematikken foran andre fag, som f.eks. naturfag?

Hmm. Er de spm. jeg kom på. Uansett, setter pris på svar, og da spesielt fra folk som går på vgs.:)
EIRICH
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 18/07-2006 21:02

Hei!

1. Eg fullførte grunnkurs no i vår, og eg tykte - personleg - ikkje matematikk 1MX var eit særleg vanskeleg vanskeleg fag; eg fekk karakteren 5 sjølv om eg framviste ein heller middelmåtig innsats.

Viss eg skal trekkje fram det som relativt sett var vanskelegast, må det bli rekning med potensar og røter.

2. Det er klårt lurast å jobbe "litt" med alt framfor å konsentrere seg om to-tre emne, fordi tentamenar og eksamen kjem til å omfatte alle kapitla ein har hatt om, og ikkje berre delar av emna de har lært.

3. Dette kjem alt an på kven du er som person og kva evnar du har innan matematikk, men dersom eg får lov til å gå ut ifrå at du tilsvarar meg, vil ein til to timar konsentrert innsats når det gjeld matematikklekser og det at du syner merksemd i timane, lett føre deg til ein seksar.

4. Ja, det tykkjer eg. Naturfag får du ikkje bruk for på siviløkonomistudiet, men på den andre sida får du ekstrapoeng for naturfaga (grunnkurs i naturfag, 2+3KJ, 2+3BI og 2+3FY), difor er det veldig lurt å gjere det godt i desse.

Venleg helsing
IB-elev
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

1MX er lett. Mye repetisjon fra 10.klasse. Mange klarer å ro i land 5'ere på 1MX på kunnskap fra u.skole. Når de kommer til 2MX og 3MX faller de gjerne ned på 3 eller 4. Kjent fenomen.
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

EIRICH skrev:Hei!

4. Ja, det tykkjer eg. Naturfag får du ikkje bruk for på siviløkonomistudiet, men på den andre sida får du ekstrapoeng for naturfaga (grunnkurs i naturfag, 2+3KJ, 2+3BI og 2+3FY), difor er det veldig lurt å gjere det godt i desse.


IB-elev
altså det var Sivilingeniør han ønsket å bli, klart at da er naturfag veldig viktig. Du trenger både 3MX og 2FY for å bli det. For noen studier er det lurt å ha KJ også.

Dessuten har du slike ambisjoner så bør du være flink i realfag naturlig, og 1MX kurset er som Candela sa mye repitisjon fra ung. noe som ikke er vanskelig. Så ta heller å nyt ferien enn å løse 1MX oppgaver(følg med litt i timene og du har 5'ern/6'ern) ;), spar heller på kruttet til 2 og 3MX.
lyktestolpe
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/07-2006 20:39

Ja... kunne jo slappet av... Er bare ganske opptatt på å få et godt grunnlag, slik at jeg heller kan konsentrere meg om de virkelige vanskelige oppgavene når jeg først er der. Dessuten telles jo grunnkurset som en egen karakter på vitnemålet. Eller har jeg misforstått?

Jeg tenker nok jeg skal greie å komme inn på siv.ing, men ind.øk. er jo som nevnt veldig ambisiøst. 60 poeng å komme inn eller noe på NTNU.
Når det gjelder naturfag har det alltid falt naturlig for meg å skjønne, så det skulle gå ganske greit.
Slenger noen flere spm. på veien:

1. Matte er kanskje det eneste faget jeg har vendt meg til akseptere at "slik er det bare" og ikke plage meg med hvorfor ting er som det er, som f.eks. matematiske bevis er noe jeg ikke har brydd meg så veldig mye om. Er dette noe jeg bør rette opp, med hensyn til videre på vgs og studier?

2. La oss tenke oss at jeg havner på et snitt mellom 5 og 5,2. Kan jeg med mange realfag- og fordypningspoeng greie å komme inn på ind.øk? Evt. med et år som verneplikt?

Begynner kanskje å bevege seg litt unna matte, men regner med at det er ok.
EIRICH
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 18/07-2006 21:02

Slik situasjonen er i dag, er det mogleg å få maksimum 6 realfagspoeng; dvs. at du med eit snitt på 5,2 endar opp på 5,8 osv. No veit eg ikkje kor mange ekstrapoeng du får for verneplikt, men om det meir enn 2, så burde jo det gå glatt.
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

EIRICH skrev:Slik situasjonen er i dag, er det mogleg å få maksimum 6 realfagspoeng; dvs. at du med eit snitt på 5,2 endar opp på 5,8 osv. No veit eg ikkje kor mange ekstrapoeng du får for verneplikt, men om det meir enn 2, så burde jo det gå glatt.
Feil igjen

nye regler, du får 4 poeng for 3 fullførte studieretninger, og 1,5 poeng for alle fullførte studieretninger som er realfag(0.5 for 1. året og 1 for 2. ) hvis du da har alle realfagene får du 10 poeng altså en karakter over.

Jeg med mine fag FY KJ og MX vil få 8.5 poeng eller 0.85 karakter høyere.

Vet ikke hvordan det vil bli med den nye reformen da.
lyktestolpe
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 18/07-2006 20:39

9.5 tilleggspoeng mener du kanskje? 4+5,5 poeng?
Så man får altså 4 fordypningspoeng for tre fulle fag? Ser jo lyst ut med tanke for meg med så mange ekstra poeng.:)
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

hvor får du 5,5 fra? 1,5 + 1,5 + 1,5 = 4,5 + 4 = 8,5.
gangeska
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 24/07-2006 03:37

lyktestolpe skrev:1. Matte er kanskje det eneste faget jeg har vendt meg til akseptere at "slik er det bare" og ikke plage meg med hvorfor ting er som det er, som f.eks. matematiske bevis er noe jeg ikke har brydd meg så veldig mye om. Er dette noe jeg bør rette opp, med hensyn til videre på vgs og studier?
Jeg har studert matematikk på universitetet i tre år nå, og vil absolutt anbefale at du endrer dette ganske raskt. Når du begynner med 2MX og 3MX og senere på universitetsnivå vil det bli mye vanskeligere å lære seg matematikken hvis du ikke riktig skjønner den. Mengden kunnskap blir såppas stor at den er vanskelig å huske hvis du ikke logisk skjønner hvorfor ting er slik de er.

Personlig glemmer jeg ting med en gang hvis jeg ikke kan bevise dem. Det er også mye vanskeligere å bruke dem praktisk da. Matematikkstudier på universitetet dreier seg stort sett kun om bevis og i mindre grad andvendelse av materialet. På ingeriørstudier er det dog annerledes, men det hjelper likevel med denne kunnskapen.

Meg bekjent kreves i dag 3mx for å komme inn på ingeniørlinjer. I den nye læreplanen vil dette erstattes med "Matematikk R2". I tråd med matematikkundervisning i utlandet vil bevis ha en mye mer sentral rolle i dette faget enn i 3mx. Du vil blandt annet bli introdusert for induksjonsbevis i tillegg til direkte bevis og en del bevis av standardresultater innen matematikken.

Til slutt, når det på en prøve står "vis at", "forklar at", etc. spørres det i realiteten om et bevis. F.eks. allerede på 1m kurset kan du bli spurt om å utlede/bevise formelen for løsning på annengradslinkninger. Det er da viktig å ikke bare klare å løse dem, men også vite hvorfor de kan løses på den måten du løser dem på samt være ganske rutinert innen denne.


Håper dette hjelper,
Hans
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Jeg må si at det er en ganske spenstig prøve hvis du får at du skal utlede formelen for annengradslikningen. Den stod ikke nevnt i noe bok jeg hadde. Men - den er jo relativt grei uansett da...

http://realisten.com/artikkel.php?id=54
oslohuihui
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 26/07-2006 00:20

jeg synes du må jobbe litt med linær funksjon ,ligningen og algebra.GKs matte er ganske greit.
you have still lots to work!!
maro17
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 01/02-2006 14:57

Det er etter min mening veldig riktig det "gangeska" sier. Det er veldig smart å tilegne seg kunnskap og forståelse for hvorfor matematikken er som den er. For min egen del har jeg opplevd at det å jobbe med mange oppgaver etter å ha lest, gir god gevinst i form av matematisk forståelse.

De fleste matematikkbøker er laget slik at det du lærer i kap.1 vil du meget vel få bruk for i f.eks kap 2 - 10. Du vil se at alt har en sammenheng, og etterhvert kanskje finne utav regler og bevis kun ved logisk tankegang som er basert på det du allerede har lært.
Magnus Andreas VII
Mathematik - Lehre des Lebens
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

Bevis for andregradslikning står allerede i SINUS 1MXY på side.299 :P
Svar