Fasit til oppgaver i Grunnskoleeksamen 2001?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Shrieker
Noether
Noether
Posts: 37
Joined: 12/10-2006 19:05
Location: Odda

Hei!

Er godt mulig jeg har oversett noe, men er ikke i stand til å finne fasit til grunnskoleeksamen fra 2001. Det er fire oppgaver her jeg er usikker på (2I, 2J, 3B og 3C), så om noen kunne vise meg hvordan man går fram for å løse dem, hadde jeg satt stor pris på det.

EDIT: Her er oppgavene.

Oppgave 2I

Tenk deg at du skal lage en lignende bro, som broa på tegningen. Den broa du lager, skal være 2,60 m lang. Du skal bruke bord som er 15 cm brede. Mellom bordene skal det være like store mellomrom. Du bestemmer selv hvor mange bord du vil bruke, men mellomrommene mellom bordene skal ikke være mer enn 8 cm.

Lag / tegn et forslag som viser hvor mange bord du vil bruke, og hvor stor avstanden mellom bordene da må være.

Oppgave 2J

Et firma hadde en omsetning på 8·10[sup]7[/sup] kroner. Året etter var omsetningen 2·10[sup]8[/sup] kroner. Hvor mange prosent hadde omsetningen økt?

Oppgave 3B

En likesidet trekant har et areal lik 64 cm[sup]2[/sup]. Finn lengden av sidene.

Oppgave 3C

Arealet av første etasje i en toetasjes bygning er 50% større enn arealet av andre etasje. AS Lager leier 60% av arealet i første etasje og til sammen 44% av det samlede arealet i bygget.

Hvor stor del av andre etasje leier AS Lager? Vis / forklar hvordan du kom fram til løsningen.

Takker på forhånd. :)
TurboN
Cauchy
Cauchy
Posts: 236
Joined: 15/11-2006 19:33

Oppgave 2 J

(2*10^8/8*10^7)*100%=250%
Shrieker
Noether
Noether
Posts: 37
Joined: 12/10-2006 19:05
Location: Odda

Tusen takk! :D

Noen hjelp med de tre andre?
Magnus
Guru
Guru
Posts: 2286
Joined: 01/11-2004 23:26
Location: Trondheim

3B:

Du vet at alle vinkler er 60 grader. Nedfeller en normal der to linjestykker møtes. Får da en 30,60, 90-graders trekant.

A = grunnlinje * høyde / 2

[tex]64cm^2 = \frac {x\cdot h}{2}[/tex]

Ser du på tegningen ser du at:

[tex]x^2 - \frac {x^2}{4} = h^2[/tex]
[tex]h = \sqrt {\frac {3x^2}{4}} = \frac {\sqrt{3}x}{2}[/tex]

Dette gir oss da:

[tex]64 = \frac {x\cdot \sqrt{3}x}{4}[/tex]

[tex]x^2 = \sqrt {256}{\sqrt 3} [/tex]

[tex]x \approx 12.2cm[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

TurboN wrote:Oppgave 2 J

(2*10^8/8*10^7)*100%=250%
---------------------------------------------------

Snarere: (250-100)% = 150 %
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
TurboN
Cauchy
Cauchy
Posts: 236
Joined: 15/11-2006 19:33

Janhaa wrote:
TurboN wrote:Oppgave 2 J

(2*10^8/8*10^7)*100%=250%
---------------------------------------------------

Snarere: (250-100)% = 150 %
Javisst, var litt kjapp på avtrekkeren der
Shrieker
Noether
Noether
Posts: 37
Joined: 12/10-2006 19:05
Location: Odda

Magnus wrote:3B:

Du vet at alle vinkler er 60 grader. Nedfeller en normal der to linjestykker møtes. Får da en 30,60, 90-graders trekant.

A = grunnlinje * høyde / 2

[tex]64cm^2 = \frac {x\cdot h}{2}[/tex]

Ser du på tegningen ser du at:

[tex]x^2 - \frac {x^2}{4} = h^2[/tex]
[tex]h = \sqrt {\frac {3x^2}{4}} = \frac {\sqrt{3}x}{2}[/tex]

Dette gir oss da:

[tex]64 = \frac {x\cdot \sqrt{3}x}{4}[/tex]

[tex]x^2 = \sqrt {256}{\sqrt 3} [/tex]

[tex]x \approx 12.2cm[/tex]
Tusen takk for grundig forklaring! :)

Dersom jeg får en slik oppgave på en prøve e.l., holder det å skrive

Trekantens side er:
[tex]64 = \frac {x\cdot \sqrt{3}x}{4}[/tex]
[tex]x^2 = \sqrt {256}{\sqrt 3} [/tex]
[tex]x \approx 12.2cm[/tex]

Eller må jeg ta med mer? Takker for all hjelp! :)
Janhaa wrote:
TurboN wrote:Oppgave 2 J

(2*10^8/8*10^7)*100%=250%
---------------------------------------------------

Snarere: (250-100)% = 150 %
Omsetningen økte med:

[tex] \frac{2 \cdot 10^8 \cdot 100 \% }{8 \cdot 10^7 } - 100 \% = 150 \%[/tex]

Kan det føres slik?

Takker for all hjelp så langt! :D
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

EDIT:
3 C:


2. etg: x
1. etg.: 1.5x

AS lager leier: 0.6*1.5x + 0.44(x + 1.5x) = 0.9x + 1.1x = 2x

Andelen av 2. etg. de leier:


[tex]{0.5x\over 2.5x}\;=\;[/tex][tex]{1\over 5}\;=\;[/tex]20 %
Last edited by Janhaa on 16/11-2006 02:50, edited 1 time in total.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Magnus
Guru
Guru
Posts: 2286
Joined: 01/11-2004 23:26
Location: Trondheim

Shrieker wrote:
Magnus wrote:3B:

Du vet at alle vinkler er 60 grader. Nedfeller en normal der to linjestykker møtes. Får da en 30,60, 90-graders trekant.

A = grunnlinje * høyde / 2

[tex]64cm^2 = \frac {x\cdot h}{2}[/tex]

Ser du på tegningen ser du at:

[tex]x^2 - \frac {x^2}{4} = h^2[/tex]
[tex]h = \sqrt {\frac {3x^2}{4}} = \frac {\sqrt{3}x}{2}[/tex]

Dette gir oss da:

[tex]64 = \frac {x\cdot \sqrt{3}x}{4}[/tex]

[tex]x^2 = \sqrt {256}{\sqrt 3} [/tex]

[tex]x \approx 12.2cm[/tex]
Tusen takk for grundig forklaring! :)

Dersom jeg får en slik oppgave på en prøve e.l., holder det å skrive

Trekantens side er:
[tex]64 = \frac {x\cdot \sqrt{3}x}{4}[/tex]
[tex]x^2 = \sqrt {256}{\sqrt 3} [/tex]
[tex]x \approx 12.2cm[/tex]

Eller må jeg ta med mer? Takker for all hjelp! :)
Janhaa wrote:
TurboN wrote:Oppgave 2 J

(2*10^8/8*10^7)*100%=250%
---------------------------------------------------

Snarere: (250-100)% = 150 %
Omsetningen økte med:

[tex] \frac{2 \cdot 10^8 \cdot 100 \% }{8 \cdot 10^7 } - 100 \% = 150 \%[/tex]

Kan det føres slik?

Takker for all hjelp så langt! :D
Vel. Det kan vel strengt tatt føres slik, men det anbefales sterkt at du benytter deg av figur og legger inn noen ord. Samme gjelder neste oppgave.
Magnus
Guru
Guru
Posts: 2286
Joined: 01/11-2004 23:26
Location: Trondheim

Janhaa wrote:3 C:


2. etg: x
1. etg.: 1.5x

AS lager leier: 0.6*1.5x + 0.44(x + 1.5x) = 0.9x + 1.1x = 2x

Andelen av 2. etg. de leier:


[tex]{x\over 2x}\;=\;[/tex][tex]{1\over 2}\;=\;[/tex]50 %
Dette er desverre ikke korrekt. Min korrekte løsning finner du i denne tråden:
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... ght=etasje
Shrieker
Noether
Noether
Posts: 37
Joined: 12/10-2006 19:05
Location: Odda

Takk for den!
Magnus wrote:Vel. Det kan vel strengt tatt føres slik, men det anbefales sterkt at du benytter deg av figur og legger inn noen ord. Samme gjelder neste oppgave.
Hm, har aldri benyttet meg av forklarende figur før, men det burde vel være ganske rett fram. Takk. :)
SquareKnowledge
Cantor
Cantor
Posts: 114
Joined: 25/04-2006 14:59

3C:

La oss si at andre etasje er 100m[sup]2[/sup], første etasje er da en halv gang større, altså 150m[sup]2[/sup]

60% av de 150m[sup]2[/sup] er leid ut; 150/100 = 1,5 1,5*60=90
90m[sup]2[/sup] er leid ut..

Disse 90m[sup]2[/sup] er av 100m[sup]2[/sup]+150m[sup]2[/sup]=250m[sup]2[/sup] lik:

90/250 = 0,36 0,36*100%=36% Altså 36 prosent av hele bygningen..
Da gjenstår det altså 44%-36%=8% igjen.
250/100 =2,5 2,5*8=20
20/100= 0,2(prosentfaktor) 0,2*100%=20%

20% av andre etasje er leid ut.
Post Reply