Er godt mulig jeg har oversett noe, men er ikke i stand til å finne fasit til grunnskoleeksamen fra 2001. Det er fire oppgaver her jeg er usikker på (2I, 2J, 3B og 3C), så om noen kunne vise meg hvordan man går fram for å løse dem, hadde jeg satt stor pris på det.
EDIT: Her er oppgavene.
Oppgave 2I
Tenk deg at du skal lage en lignende bro, som broa på tegningen. Den broa du lager, skal være 2,60 m lang. Du skal bruke bord som er 15 cm brede. Mellom bordene skal det være like store mellomrom. Du bestemmer selv hvor mange bord du vil bruke, men mellomrommene mellom bordene skal ikke være mer enn 8 cm.
Lag / tegn et forslag som viser hvor mange bord du vil bruke, og hvor stor avstanden mellom bordene da må være.
Oppgave 2J
Et firma hadde en omsetning på 8·10[sup]7[/sup] kroner. Året etter var omsetningen 2·10[sup]8[/sup] kroner. Hvor mange prosent hadde omsetningen økt?
Oppgave 3B
En likesidet trekant har et areal lik 64 cm[sup]2[/sup]. Finn lengden av sidene.
Oppgave 3C
Arealet av første etasje i en toetasjes bygning er 50% større enn arealet av andre etasje. AS Lager leier 60% av arealet i første etasje og til sammen 44% av det samlede arealet i bygget.
Hvor stor del av andre etasje leier AS Lager? Vis / forklar hvordan du kom fram til løsningen.
Takker på forhånd.