Kan noen forklare denne på 1 MY nivå?
1) Løs likningen [tex] x^2-2x-1=0[/tex]
x=1 [symbol:plussminus] [symbol:rot] 2
2)En figur viser et kvadrat.
Sidene har lengden x, og diagonalen
har lengden x + 1.
Bestem x, og finn arealet av
kvadratet.
FASIT:
2) Pytagoras gir likningen i 1). Den har du løst i 1).
A=[tex]x^2[/tex]
x=1 + [symbol:rot] 2
A=3+2 [symbol:rot] 2
Hvordan se og forstå denne sammenhengen?
For meg ser det ut som to uavhengige oppgaver.
Men man skal ta x verdien fra oppgave 1 og bruke i oppgave 2
Tar alle forbehold om skrive feil her...
Areal av kvadtat med sider lik x
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det er ganske enkelt det. For å finne hva x er fra likningen så kan vi finne det på 2måter å regne oppgaven på: x^2-2x-1=0
Den første måten å gjøre den på er ved kalkulatur, nettopp ABC-formelen
der fyller du bare inn tallene a=1 b=-2 og c=-1 så får du svaret x1=1+ [symbol:rot] 2 og x2=1- [symbol:rot] 2
Den andre måte er å bruke den andre formel, men du må først vite at a=1, b=-2 og c=-1 (fra likningen a=tallet foran x^2, b=tallet foran x og c=tallet som står til slutt alene).
bare sett inn tallene og du får det riktige svaret.
x=(-b [symbol:plussminus] [symbol:rot] b^2 +4ac) /(2a)
Håper at min forklaringen hjelper deg litt
Den første måten å gjøre den på er ved kalkulatur, nettopp ABC-formelen
der fyller du bare inn tallene a=1 b=-2 og c=-1 så får du svaret x1=1+ [symbol:rot] 2 og x2=1- [symbol:rot] 2
Den andre måte er å bruke den andre formel, men du må først vite at a=1, b=-2 og c=-1 (fra likningen a=tallet foran x^2, b=tallet foran x og c=tallet som står til slutt alene).
bare sett inn tallene og du får det riktige svaret.
x=(-b [symbol:plussminus] [symbol:rot] b^2 +4ac) /(2a)
Håper at min forklaringen hjelper deg litt
2tx skrev:Kan noen forklare denne på 1 MY nivå?
1) Løs likningen [tex] x^2-2x-1=0[/tex]
x=1 [symbol:plussminus] [symbol:rot] 2
Sist redigert av russ07 den 16/11-2006 10:53, redigert 1 gang totalt.
--------------------------------------------------------------------------------2tx skrev:Kan noen forklare denne på 1 MY nivå?
1) Løs likningen [tex] x^2-2x-1=0[/tex]
x=1 [symbol:plussminus] [symbol:rot] 2
2)En figur viser et kvadrat.
Sidene har lengden x, og diagonalen
har lengden x + 1.
Bestem x, og finn arealet av
kvadratet.
FASIT:
2) Pytagoras gir likningen i 1). Den har du løst i 1).
A=[tex]x^2[/tex]
x=1 + [symbol:rot] 2
A=3+2 [symbol:rot] 2
Hvordan se og forstå denne sammenhengen?
For meg ser det ut som to uavhengige oppgaver.
Men man skal ta x verdien fra oppgave 1 og bruke i oppgave 2
Tar alle forbehold om skrive feil her...
Del kvadraret i 2 rettvinkla trekanter. Ta pytagoras på trekanten:
x[sup]2[/sup] + x[sup]2[/sup] = (x+1)[sup]2[/sup]
2x[sup]2[/sup] = x[sup]2[/sup] +2x + 1
x[sup]2[/sup] - 2x - 1 = 0
[tex]x\;=\;[/tex][tex]{2\pm sqrt{4+4}\over 2}\;=\;[/tex][tex]2\pm 2sqrt 2\over 2[/tex][tex]\;=\;[/tex][tex]1\pm sqrt 2[/tex]
x > 0 gir areal:
A = (1 + [symbol:rot] 2)[sup]2[/sup] = 1 + 2 [symbol:rot] 2 + 2 = 3 + 2 [symbol:rot] 2
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Takk for svar.
Re: Marwa
Får du ut svar med røtter på kalkulatoren?
Re: Janhaa
[tex]x\;=\;[/tex][tex]{2\pm sqrt{4+4}\over 2}\;=\;[/tex][tex]2\pm 2sqrt 2\over 2[/tex][tex]\;=\;[/tex][tex]1\pm sqrt 2[/tex]
Hvordan blir [symbol:rot] 4+4 til 2 [symbol:rot] 2?
Re: Marwa
Får du ut svar med røtter på kalkulatoren?
Re: Janhaa
[tex]x\;=\;[/tex][tex]{2\pm sqrt{4+4}\over 2}\;=\;[/tex][tex]2\pm 2sqrt 2\over 2[/tex][tex]\;=\;[/tex][tex]1\pm sqrt 2[/tex]
Hvordan blir [symbol:rot] 4+4 til 2 [symbol:rot] 2?
Det er ikke alle gitt, å forstå alt...
nei det får du ikke, men du trenger heller ikke å skrive svaret med røtte du kan skrive det som brøk eller vanlig tall2tx skrev:Takk for svar.
Re: Marwa
Får du ut svar med røtter på kalkulatoren?
Re: Janhaa
[tex]x\;=\;[/tex][tex]{2\pm sqrt{4+4}\over 2}\;=\;[/tex][tex]2\pm 2sqrt 2\over 2[/tex][tex]\;=\;[/tex][tex]1\pm sqrt 2[/tex]
Hvordan blir [symbol:rot] 4+4 til 2 [symbol:rot] 2?
Er dette den korrekte måten og forklare det på step for step?Magnus skrev:[tex]\sqrt{4+4} = \sqrt{8} = \sqrt {4}\cdot\sqrt{2} = 2\sqrt{2}[/tex]
Hva med denne?
(Sliter litt med Latex og brøk i eksponenten.....)
[tex] \color{red}\sqrt{4+4} = \sqrt{8} = \sqrt {2}^3 = \ ({2}^3 )\frac^{\frac12} = {2}^{\frac32}=2^{1+\frac12}=2\cdot\ 2^{\frac12}= 2\cdot\sqrt{2}[/tex]
Editert Latex kode i eksponentene.
Sist redigert av 2tx den 17/11-2006 00:46, redigert 1 gang totalt.
Det er ikke alle gitt, å forstå alt...
Altså. Den er like korrekt som din måte, er vel bare hvilken notasjon som foretrekkes. Vanligvis regner man vel ikke dette ut, ettersom det er intuitivt evident.2tx skrev:Er dette den korrekte måten og forklare det på step for step?Magnus skrev:[tex]\sqrt{4+4} = \sqrt{8} = \sqrt {4}\cdot\sqrt{2} = 2\sqrt{2}[/tex]
Hva med denne?
(Sliter litt med Latex og brøk i eksponenten.....)
[tex] \color{red}\sqrt{4+4} = \sqrt{8} = \sqrt {2}^3 = \ ({2}^3 )\frac^{1/2} = {2}^{3/2}=2^{1+1/2}=2\cdot\ 2^{1/2}= 2\cdot\sqrt{2}[/tex]
Ok, takk.
Det var flere ting i denne oppgaven som ikke var helt enkelt.
Jeg var ute etter en måte og lære dette bort på og dette var ikke intuitivt evident for vedkommende jeg skulle prøve og forklare dette for.
Det var flere ting i denne oppgaven som ikke var helt enkelt.
Jeg var ute etter en måte og lære dette bort på og dette var ikke intuitivt evident for vedkommende jeg skulle prøve og forklare dette for.
Det er ikke alle gitt, å forstå alt...