Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Det er ganske enkelt det. For å finne hva x er fra likningen så kan vi finne det på 2måter å regne oppgaven på: x^2-2x-1=0
Den første måten å gjøre den på er ved kalkulatur, nettopp ABC-formelen
der fyller du bare inn tallene a=1 b=-2 og c=-1 så får du svaret x1=1+ [symbol:rot] 2 og x2=1- [symbol:rot] 2
Den andre måte er å bruke den andre formel, men du må først vite at a=1, b=-2 og c=-1 (fra likningen a=tallet foran x^2, b=tallet foran x og c=tallet som står til slutt alene).
bare sett inn tallene og du får det riktige svaret.
x=(-b [symbol:plussminus] [symbol:rot] b^2 +4ac) /(2a)
Håper at min forklaringen hjelper deg litt
2tx wrote:Kan noen forklare denne på 1 MY nivå?
1) Løs likningen
x=1 [symbol:plussminus] [symbol:rot] 2
Last edited by russ07 on 16/11-2006 10:53, edited 1 time in total.
2tx wrote:Kan noen forklare denne på 1 MY nivå?
1) Løs likningen
x=1 [symbol:plussminus] [symbol:rot] 2
2)En figur viser et kvadrat.
Sidene har lengden x, og diagonalen
har lengden x + 1.
Bestem x, og finn arealet av
kvadratet. FASIT:
2) Pytagoras gir likningen i 1). Den har du løst i 1).
A=
x=1 + [symbol:rot] 2
A=3+2 [symbol:rot] 2
Hvordan se og forstå denne sammenhengen?
For meg ser det ut som to uavhengige oppgaver.
Men man skal ta x verdien fra oppgave 1 og bruke i oppgave 2
Tar alle forbehold om skrive feil her...
Er dette den korrekte måten og forklare det på step for step?
Hva med denne?
(Sliter litt med Latex og brøk i eksponenten.....)
Altså. Den er like korrekt som din måte, er vel bare hvilken notasjon som foretrekkes. Vanligvis regner man vel ikke dette ut, ettersom det er intuitivt evident.