Til Russ07

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

russ07
Jacobi
Jacobi

LGO wrote:
ingentingg wrote:russ 07: Skal du studere noe som krever matematikk videre?. Fysikk, ingeniør eller kanskje matematikk?

Hvis så vil eg virkelig anbefale deg å fokusere på forståelse. Har du lov å ha med egenskrevet regelbok på prøver?, ikke fall for fristelsen. Hvis du tenker at du ikkje har bok, så må du forstå og da vil det gå så mykje bedre i lengden. Eg veit det kan høyrest skummelt ut, men eg kjenner mange som ikkje brukte regelbok når eg gikk der.

Uansett hva du velger så vil eg ønske deg lykke til med å lære matematikk, og så må du bare spørre hvis du lurer på noe.
Her er jeg uenig med deg. Jeg er vel den personen som har med meg desidert flest bøker på eksamen der alle hjelpemidler er tillatt, men bruker de sjeldent. De har likevel en funksjon. Det ville vært idiotisk om jeg skulle bomme på en oppgave fordi jeg fikk jernteppe på en formel. Det har skjedd, men ikke så ofte. Det er ikke regelbøkene i seg selv som er problemet, men måten mange bruker dem på. For meg er det spesielt viktig å forstå matematikken, fordi jeg utdanner meg hovedsaklig for å kunne undervise andre, og jeg er absolutt enig med deg når det gjelder fokus på å forstå matematikken.
Å forstå matematikken er ikke så lett,men er veldig vkrig,synes jeg!
Jeg tror det er vanskjellig å kunne bare regne oppgaver uten å forstå dem og kan heller ikke undervise dem videre.
Jeg er ganske enig med deg her,når det gjelder å forstå matematikken :P eller jeg tror det ingenting sa er oxo fornuftig :!:
Just Remember u have afriend, when tRoubles seem like never end...!!
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass

til LGO:
Det med regelbøker kom kanskje litt vel strengt fra meg. Det som er poenget er at når du leser matematikk og gjør oppgaver må du aldri tenke at den og den oppgaven går greit fordi det står i boka, notatene eller en annen plass. Lær deg matte som om du ikkje har ei eineste bok på eksamen.
Når eksamen så kommer tar du selvsagt med deg det du har lov til.

Men eg vil heller gjøre oppgaver i 2 timer ekstra enn å bruke de 2 timene på å skrive ting eg kan inn i ei regelbok som eg uansett ikkje slår opp i.
LGO
Guru
Guru

Vi er nok egentlig helt enige ingentingg. :) Prøver å fokusere på mye av det samme når det gjelder mine elever og regelbøker. Har også innført begrepet "gloser" i matematikken. Noen definisjoner bør man pugge, og i tillegg må man forstå matematikken og ikke bare skrive formler /eksempler i regelbøkene.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
mrcreosote
Guru
Guru

LGO wrote:
ingentingg wrote:russ 07: Skal du studere noe som krever matematikk videre?. Fysikk, ingeniør eller kanskje matematikk?

Hvis så vil eg virkelig anbefale deg å fokusere på forståelse. Har du lov å ha med egenskrevet regelbok på prøver?, ikke fall for fristelsen. Hvis du tenker at du ikkje har bok, så må du forstå og da vil det gå så mykje bedre i lengden. Eg veit det kan høyrest skummelt ut, men eg kjenner mange som ikkje brukte regelbok når eg gikk der.

Uansett hva du velger så vil eg ønske deg lykke til med å lære matematikk, og så må du bare spørre hvis du lurer på noe.
Her er jeg uenig med deg. Jeg er vel den personen som har med meg desidert flest bøker på eksamen der alle hjelpemidler er tillatt, men bruker de sjeldent. De har likevel en funksjon. Det ville vært idiotisk om jeg skulle bomme på en oppgave fordi jeg fikk jernteppe på en formel. Det har skjedd, men ikke så ofte. Det er ikke regelbøkene i seg selv som er problemet, men måten mange bruker dem på. For meg er det spesielt viktig å forstå matematikken, fordi jeg utdanner meg hovedsaklig for å kunne undervise andre, og jeg er absolutt enig med deg når det gjelder fokus på å forstå matematikken.
Enig med ingentingg her. Hvis du veit du har lov å ha med en regelbok, kan det fort bli en hvilepute. Innstill deg heller på at dette faget skal jeg klare uten regelbok, jeg skal skjønne hva jeg driver med så jeg om nødvendig kan utlede enkle formler på eksamen. Jeg er allikevel enig i at det er måten de blir brukt på som er feil; du er tydeligvis en av de som klarer å bruke de riktig, honnør for det, for det er ikke så lett. Poenget er allikevel at misbruket er så stort at man heller burde gå tilbake til en ordning uten regelbøker ettersom det fungerer på feil måte med.

Om du får jernteppe? Hva så, det er bare en eksamen. Karakterer spiller i det store bildet mye mindre rolle enn folk tillegger det. Jeg foretrekker å bruke tida mi på å fordype meg i noe interessant stoff utafor pensum framfor å lære meg noe rask som har havna på kursplanen. Det fins nok unntak à la folk som tar sikte på medisinstudier, men det er etter min mening en feil med systemet. Karakterer er en kunstig greie som, spesielt på videregående, ikke nødvendigvis sier allverdens om din forståelse av faget. Det er fullt mulig å gå ut med 5 i 3MX uten å klare å stå på samme eksamen et halvt år seinere; skammelig.

Skal du videre med matematiske fag må du forstå hva du driver med uansett, og det er langt bedre å bygge opp forståelsen din fra tidlig av enn å hele tida ta korteste vei.
---
Mens jeg skriver ser jeg vi langt på vei er enige om det meste her. Forresten, noen som veit om Utdanningsdirektoratet frekventerer forumet...?
Post Reply