
--------------------------------------------------------------------------------------
"I dag presterte matematikklæreren min å fortelle oss at alle tall er like.
han greide nemlig å komme fram til at 1=2."
"her har du regla hans, jeg kunne jo bare ikke la være å notere den ned.
a^2-a^2=a^2-a^2
a(a-a)=(a+a)(a-a) <-- får du hvis du bruker kvadratsetningene
a=(a+a) <-- deler vi med (a-a) på begge sider faller det bort
a=2a <-- a+a=2a
1=2 <--a=2a betyr at 1=2
som reklamen sier... hva skal man si til sånt? er ikke dette uhørt eller?
mange i forelesningssalen mente han hadde misbrukt kvadratsetningene, men det har han ikke.
du får tygge litt på den før jeg sier mer

--------------------------------------------------------------------------------------
Hva synes dere om dette? For det første: Hva betyr dette tegnet: ^ ? Betyr det "opphøyd i"?
Ellers så har denne læreren brukt kun a som variabel i kvadratsetningen sin, men kvadratsetningene inneholder jo variablene a og b. Dette lar seg vel løse greit ved å si at a=b. Men når han deler med (a-a) på begge sider så deler han jo med null, og det er jo tull!
Har noen her hørt om dette før? Professoren var kanskje bare ute etter å tøyse litt med studentene?
Mulig personen som presenterte dette for meg har feil i sine notater....
Jeg ble uansett nyskjerrig på denne, håper noen kan svare
