1=2?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
sihex
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 1
Joined: 17/01-2007 16:25

Jeg fikk denne servert på internet i dag :shock:
--------------------------------------------------------------------------------------
"I dag presterte matematikklæreren min å fortelle oss at alle tall er like.
han greide nemlig å komme fram til at 1=2."

"her har du regla hans, jeg kunne jo bare ikke la være å notere den ned.

a^2-a^2=a^2-a^2
a(a-a)=(a+a)(a-a) <-- får du hvis du bruker kvadratsetningene
a=(a+a) <-- deler vi med (a-a) på begge sider faller det bort
a=2a <-- a+a=2a
1=2 <--a=2a betyr at 1=2

som reklamen sier... hva skal man si til sånt? er ikke dette uhørt eller?
mange i forelesningssalen mente han hadde misbrukt kvadratsetningene, men det har han ikke.
du får tygge litt på den før jeg sier mer :P"
--------------------------------------------------------------------------------------
Hva synes dere om dette? For det første: Hva betyr dette tegnet: ^ ? Betyr det "opphøyd i"?

Ellers så har denne læreren brukt kun a som variabel i kvadratsetningen sin, men kvadratsetningene inneholder jo variablene a og b. Dette lar seg vel løse greit ved å si at a=b. Men når han deler med (a-a) på begge sider så deler han jo med null, og det er jo tull!

Har noen her hørt om dette før? Professoren var kanskje bare ute etter å tøyse litt med studentene?

Mulig personen som presenterte dette for meg har feil i sine notater....
Jeg ble uansett nyskjerrig på denne, håper noen kan svare :wink:
mvh

Sihex
sEirik
Guru
Guru
Posts: 1551
Joined: 12/06-2006 21:30
Location: Oslo

Dette er et vanlig bevis, som spiller på teknikken om å dele på null.

Husk at (a-a) = 0.
Det er ikke lov å dele på null.
Derfor er ikke dette beviset gyldig.
Det kan faktisk fungere som et bevis på at det ikke er lov til å dele på null.
Post Reply