Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Har meldt meg opp til eksamen for 3mx i mai, etter å ha holdt meg borte fra matte i seks år. Angrer litt i det øyeblikket jeg startet, men skal nok klare meg. Jeg har akkurat startet og leser nå om tallfølger. I fasiten ble det laget en formel i forhold til leddene.
[tex]a_i=16*(\frac{1}{2})^{(i-1)}=2^{5-i}[/tex]
Skjønner ikke hvordan det hoppes fra [tex]16*(\frac{1}{2})^{(i-1)}[/tex] til [tex]2^{5-i}[/tex] kan noen forklare det for dummies?
Fresh wrote:Har meldt meg opp til eksamen for 3mx i mai, etter å ha holdt meg borte fra matte i seks år. Angrer litt i det øyeblikket jeg startet, men skal nok klare meg. Jeg har akkurat startet og leser nå om tallfølger. I fasiten ble det laget en formel i forhold til leddene.
Skjønner ikke hvordan det hoppes fra [tex]16*(\frac{1}{2})^{(i-1)}[/tex] til [tex]2^{5-i}[/tex] kan noen forklare det for dummies?
Fresh wrote:Har meldt meg opp til eksamen for 3mx i mai, etter å ha holdt meg borte fra matte i seks år. Angrer litt i det øyeblikket jeg startet, men skal nok klare meg. Jeg har akkurat startet og leser nå om tallfølger. I fasiten ble det laget en formel i forhold til leddene.
[tex](2^{-1})^{i-1}[/tex] Hvordan kom du frem til det. Som sagt, det er leeenge siden jeg har drevet med noe som heter matte.
Hvilken regel brukte du for å komme til
[tex](2^{1-i})[/tex] Føler meg som en hasjrusa toåring, var da god i matte, en gang, for lenge siden