ulikheter.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ceckri
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 14/03-2007 18:36

løs ulikhetene ved regning:
1. x^2-x-2<0
2. -x^2+2x>_0

Aner ikke hva fremgangsmåten er. Det er så sprøtt forklart i læreboka. Si meg fremgangsmåten så jeg kan løse oppgavene. Gi hint. :?
pjuus
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 244
Registrert: 14/03-2007 12:50
Sted: Trondheim

Kan skrive opp et eksempel for deg, så kan du se om du skjønner noe mer da?

x^2+4 > -3 <--ulikheten
x^2+4+3 > 0
x^2+4+3 = 0 <-- setter ulikeheten lik null

x=-4 [symbol:plussminus] [symbol:rot] 4^2-4*1*3 <-- setter inn i abc-formel så regner du ut vanlig..
(Er du usikker på hvordan du regner ut med abc-formel si ifra)

Så får du svarene x1=- 1 og x2=-3

SVARET PÅ ULIKHETEN:
L= < <--, -3> U <-1. --> >

Skjønte du noe av dette? :?
<3
-----------------------------------
Matematikk 3, NTNU
ceckri
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 14/03-2007 18:36

pjuus skrev:Kan skrive opp et eksempel for deg, så kan du se om du skjønner noe mer da?

x^2+4 > -3 <--ulikheten
x^2+4+3 > 0
x^2+4+3 = 0 <-- setter ulikeheten lik null

x=-4 [symbol:plussminus] [symbol:rot] 4^2-4*1*3 <-- setter inn i abc-formel så regner du ut vanlig..
(Er du usikker på hvordan du regner ut med abc-formel si ifra)

Så får du svarene x1=- 1 og x2=-3

SVARET PÅ ULIKHETEN:
L= < <--, -3> U <-1. --> >

Skjønte du noe av dette? :?
Hva er abc-formelen? er det andregradslikningsformelen?
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Ja det er andregradslikningformelen. Og den ser slik ut:

[tex]\Large x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex]

For det generelle utrykket: [tex]f(x) = ax^2 + bx + c[/tex]
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

Eller på en prøve f.eks. bare sett opp ligninga for abc-formelen så pjåter du alt inn på kalkulatoren og får ut at x = ditt og x = datt. Så sparer du deg for mykje tid og nokon eventuelle forteiknsfeil.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

På kort sikt sparer du tid og feil ved å taste slavisk inn på kalkulatoren, på lang sikt graver du din egen grav. Matematikk dreier seg ikke bare om å finne rett svar, du skal helst skjønne hvorfor du havner der du havner også.
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

Joda, men er det ikkje litt vel mykje strev å skrive den kvar einaste gong då? Den står jo i regelboka. Greit nok at ein bør kunne utleiinga, men kan ein den, så er det fritt fram på kalkulatoren.. ;)
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Fikk du inntrykk av at trådstarter hadde kontroll på andregradsligninger?

Dessuten, å løse andregradsligninger med heltallige koeffisienter i huet er, som daofeishi har påpekt flere ganger her inne, slett ingen sak. Alt som skal til er litt trening og bevissthet. Men som sagt bør man helst forstå hva det dreier seg om først.
ceckri
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 14/03-2007 18:36

vet åssen man løser andregradslikninger, bare at jeg pleier å gjøre noen feil mot slutten.Ser nå at andregradslikninger var rett metode å bruke.
ceckri
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 14/03-2007 18:36

ceckri skrev:løs ulikhetene ved regning:
1. x^2-x-2<0
2. -x^2+2x>_0

Aner ikke hva fremgangsmåten er. Det er så sprøtt forklart i læreboka. Si meg fremgangsmåten så jeg kan løse oppgavene. Gi hint. :?
Kom på 1. fram til x=2 eller x=-1. Hva gjør jeg etter det?Setter jeg bare at svaret er:
xe(-1,2)?
Sist redigert av ceckri den 17/03-2007 18:38, redigert 1 gang totalt.
ceckri
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 14/03-2007 18:36

-x^2+2x>_0
-x^2+2x=0

X^1=0
x^2=2

Hva gjør jeg nå?
Tenker jeg må finne tall mellom disse og høyere. For å lage ei fortegnslinje. Kan noen fortelle meg hvordan jeg skriver dette opp for hand, vet bare hvordan man gjør det på kalkulatoren. :oops:
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Vel, med faktoriseringen din av annen-gradsuttrykket har du nå omformet ulikheten til:
[tex]-x(x-2)\geq{0}[/tex]
eller enklere:

[tex]x(x-2)\leq{0}[/tex]

Husk nå på barneskolereglene dine "minus ganger minus gir.." osv.
Svar