Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
x=-4 [symbol:plussminus] [symbol:rot] 4^2-4*1*3 <-- setter inn i abc-formel så regner du ut vanlig..
(Er du usikker på hvordan du regner ut med abc-formel si ifra)
x=-4 [symbol:plussminus] [symbol:rot] 4^2-4*1*3 <-- setter inn i abc-formel så regner du ut vanlig..
(Er du usikker på hvordan du regner ut med abc-formel si ifra)
Så får du svarene x1=- 1 og x2=-3
SVARET PÅ ULIKHETEN:
L= < <--, -3> U <-1. --> >
Skjønte du noe av dette?
Hva er abc-formelen? er det andregradslikningsformelen?
Eller på en prøve f.eks. bare sett opp ligninga for abc-formelen så pjåter du alt inn på kalkulatoren og får ut at x = ditt og x = datt. Så sparer du deg for mykje tid og nokon eventuelle forteiknsfeil.
På kort sikt sparer du tid og feil ved å taste slavisk inn på kalkulatoren, på lang sikt graver du din egen grav. Matematikk dreier seg ikke bare om å finne rett svar, du skal helst skjønne hvorfor du havner der du havner også.
Joda, men er det ikkje litt vel mykje strev å skrive den kvar einaste gong då? Den står jo i regelboka. Greit nok at ein bør kunne utleiinga, men kan ein den, så er det fritt fram på kalkulatoren..
Fikk du inntrykk av at trådstarter hadde kontroll på andregradsligninger?
Dessuten, å løse andregradsligninger med heltallige koeffisienter i huet er, som daofeishi har påpekt flere ganger her inne, slett ingen sak. Alt som skal til er litt trening og bevissthet. Men som sagt bør man helst forstå hva det dreier seg om først.
Hva gjør jeg nå?
Tenker jeg må finne tall mellom disse og høyere. For å lage ei fortegnslinje. Kan noen fortelle meg hvordan jeg skriver dette opp for hand, vet bare hvordan man gjør det på kalkulatoren.