matte muntlig (BADELAND*)
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Noether
Hva med : Det er et stort basseng på badeland. Langsiden er 25 meter og kortsiden er 15meter. Det er plass til 300liter vann i bassenget. Hvor dypt er bassenget?
Kanskje litt i enkleste laget?

Kanskje litt i enkleste laget?

"Det er menneskelig å feile, men for virkelig å lage rot trengs en datamaskin"
- Statistikk over antall besøkende
- Finne ut om det lønner seg å øke inngangspris om man regner med at antall besøkende går ned (Her kan du bruke prosentregning osv)
- Kjøp av nytt utstyr (Her kan du få bruk for likninger, f.eks: en iskrembutikk som kjøper inn is. De har brukt 2000 kr på to is-sorter og har mistet kvitteringen. De vil finne ut hva de to is-sortene koster. Tilsett litt mer opplysninger og lag to likninger osv)
- Volum, areal, omkrets, kart med forholdstall
for å nevne noe
- Finne ut om det lønner seg å øke inngangspris om man regner med at antall besøkende går ned (Her kan du bruke prosentregning osv)
- Kjøp av nytt utstyr (Her kan du få bruk for likninger, f.eks: en iskrembutikk som kjøper inn is. De har brukt 2000 kr på to is-sorter og har mistet kvitteringen. De vil finne ut hva de to is-sortene koster. Tilsett litt mer opplysninger og lag to likninger osv)
- Volum, areal, omkrets, kart med forholdstall
for å nevne noe
Oh.. den er tyngre.. videregående pensum. Du har friksjon og motstand alle veier, samt at du må vite luftmotstand og vannmotstand osv. Men du kan gjøre det enklere å si at noen hopper fra 10-meteren, og sette luftmotstanden til null. Da er formelen [tex]v = 9.81m/s^2[/tex] TROR jeg. Litt usikker på om det er fart eller hva man regner ut her, men for hvert sekund hun er i fritt fall så øker hvertfall farten med 9,81 meter per sekund. Dvs at etter 2 sekunder er farten 19,62 m/s
(Gjennomsnittlig) akselerasjon på grunn av tyngdekraften ved jordens overflate er [tex]g = 9.81 \frac{\rm{m}}{\rm{s^2}}[/tex] - Dette mener jeg å huske jeg lærte også i naturfagen på ungdomsskolen.
Hvis du har lyst å benytte deg av dette i eksamen, anbefaler jeg deg, som realist1 sier, å benytte deg av fritt fall. Akselerasjon ned en sklie vil kreve at du benytter deg av trigonometri for å finne akselerasjonskomponentene. (Kan du litt trigonometri, er dette slettes ikke vanskelig - ihvertfall ikke for rette sklier.)
Prøv å finne ut:
- Hvilken fart har et legeme som er utsatt for konstant akselerasjon over en gitt tid?
- Hvilken strekning tilbakelegger et legeme som er utsatt for konstant akselerasjon over en gitt tidsperiode?
Så kan du prøve deg på f.eks. disse interessante spørsmålene:
- Dersom du hopper fra 10-meteren, med hvilken hastighet treffer du vannflaten?
- Hvis hoppet varer 0.54 sekunder, fra hvilken høyde hoppet du (e.l.)?
- Hvis et menneske kan tåle å treffe vannflaten ved 90 km/t, hva er den høyeste ikke-skadelige hopphøyden?
Hvis du har lyst å benytte deg av dette i eksamen, anbefaler jeg deg, som realist1 sier, å benytte deg av fritt fall. Akselerasjon ned en sklie vil kreve at du benytter deg av trigonometri for å finne akselerasjonskomponentene. (Kan du litt trigonometri, er dette slettes ikke vanskelig - ihvertfall ikke for rette sklier.)
Prøv å finne ut:
- Hvilken fart har et legeme som er utsatt for konstant akselerasjon over en gitt tid?
- Hvilken strekning tilbakelegger et legeme som er utsatt for konstant akselerasjon over en gitt tidsperiode?
Så kan du prøve deg på f.eks. disse interessante spørsmålene:
- Dersom du hopper fra 10-meteren, med hvilken hastighet treffer du vannflaten?
- Hvis hoppet varer 0.54 sekunder, fra hvilken høyde hoppet du (e.l.)?
- Hvis et menneske kan tåle å treffe vannflaten ved 90 km/t, hva er den høyeste ikke-skadelige hopphøyden?
Last edited by daofeishi on 12/06-2007 20:10, edited 2 times in total.