Finn likninga for den rette linja gjennom punkta (2,1) og (9,5).
Hvordan gjør jeg dette?
Lineære funksjoner
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Se i formelsamlinga di under ligninger for rette linjer.
Ved hjelp av to koordinater kan du finne stigningstallet til linja og deretter kan du finne likningen.
Vet du hvilke to ligninger jeg snakker om?
Ved hjelp av to koordinater kan du finne stigningstallet til linja og deretter kan du finne likningen.
Vet du hvilke to ligninger jeg snakker om?
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
har brukt formler for å finne stigningstallet, og kom frem til formelen y=0,5x + 1, men er usikker på om det er rett... skal bare hjelpe en venn!
Prøvte meg frem med parameterfremstilling, for å se om jeg kom frem til en ligning for y, men den ser noe rar ut!
Prøvte meg frem med parameterfremstilling, for å se om jeg kom frem til en ligning for y, men den ser noe rar ut!
Den er nok ikke rett, prøv å sett inn for x og se hvilken y-verdi du får
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
-
- Guru
- Innlegg: 1995
- Registrert: 10/10-2006 20:58
y=x/2+1 kan ikke passe. Hvis du prøver å sette inn punktet (x,y)=(2,1) som skal ligge på ligninga står det 1=1+1. Det stemmer dårlig.
Start med å finne stigningstallet til linja!
Start med å finne stigningstallet til linja!
Hvorfor?
Du vet at du finner stigningstallet ved å dele forskjellen mellom to y-verdier og to x-verdier
[tex]a=\frac{\Delta y}{\Delta x}[/tex]
[tex]\Delta y = 5-1=4[/tex]
[tex]\Delta x = 9-2 = 7[/tex]
Du vet at du finner stigningstallet ved å dele forskjellen mellom to y-verdier og to x-verdier
[tex]a=\frac{\Delta y}{\Delta x}[/tex]
[tex]\Delta y = 5-1=4[/tex]
[tex]\Delta x = 9-2 = 7[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Stigningstallet er endring i y dividert på endring i x.
[tex]a = \frac {\Delta y} {\Delta x} = \frac {5-1} {9-2} = \frac 4 7[/tex]
[tex]a = \frac {\Delta y} {\Delta x} = \frac {5-1} {9-2} = \frac 4 7[/tex]
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Hvis du ser på likningen du har nå ([tex]y = \frac 4 7x[/tex]): Hva får du y til å være når du setter 9 inn for x? Hva må b være for at y-verdien skal bli 5, slik det er i punktet (9,5)?
Sist redigert av Vektormannen den 04/11-2007 21:07, redigert 3 ganger totalt.
ligning for rett linje:
[tex]y-y_1=a(x-x_1)[/tex]
Sett inn y og x-verdier
[tex]y-y_1=a(x-x_1)[/tex]
Sett inn y og x-verdier
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Det er vel bare å teste det? Du vet jo, ut i fra punktene du fikk oppgitt, at y skal være 1 når x = 2. Setter du 2 inn for x får du [tex]y = 4 \cdot 2 - 1 = 7[/tex]. Stemmer dette?Suri skrev:stemmer y = 4x - 1?
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Du vet i alle fall hva a er (står over her), nemlig [tex]\frac 4 7[/tex]. Da har du følgende likning:
[tex]y = ax + b[/tex]
[tex]y = \frac 4 7x + b[/tex]
Hvis du setter inn 2 for x vet du at du skal få 1. Vi setter inn 2 for x og 1 for y:
[tex]1 = \frac 4 7 \cdot 2 + b[/tex]
Nå er b den ukjente her. Nå klarer du helt sikket resten.
EDIT: Det mest naturlige er kanskje å bruke formelen som Olorin viser til
[tex]y = ax + b[/tex]
[tex]y = \frac 4 7x + b[/tex]
Hvis du setter inn 2 for x vet du at du skal få 1. Vi setter inn 2 for x og 1 for y:
[tex]1 = \frac 4 7 \cdot 2 + b[/tex]
Nå er b den ukjente her. Nå klarer du helt sikket resten.
EDIT: Det mest naturlige er kanskje å bruke formelen som Olorin viser til
Sist redigert av Vektormannen den 04/11-2007 21:18, redigert 1 gang totalt.