Avstand

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
zell
Guru
Guru

Finn (tilnærmet) de punktene på kurven [tex]y^2 + \sin{x} = 1[/tex] som ligger nærmest origo.

Tenkte først at jeg kunne finne ut når x var lik 0, altså når:

[tex]y = \pm 1[/tex]

Videre når y var lik 0: [tex]x = \frac{\pi}{2}[/tex], [tex]x = \frac{3\pi}{2}[/tex] er irrelevant, fordi den ligger meget langt unna origo i forhold til andre nullpunkt.

Tegnet så en trekant, katet1 = origo til x = pi/2, katet2 = origo til y = 1.

For å finne avstanden, og dermed punktet som ligger nærmest origo tegnet jeg opp grafen y = x, da jeg tenkte at denne ville skjære hypotenus i det punktet som lå nærmest origo. Dette viste seg å ikke stemme.

Fasit sier (0.45018, [symbol:plussminus] 0.75158), jeg fant (0.636, [symbol:plussminus] 0.636), så jeg gjør tydeligvis noe feil.

Tenkte videre at en retningsvektor kunne gi meg svaret, men er usikker på hvordan jeg parametriserer funksjonen.

Takk for hjelp!
fish
von Neumann
von Neumann

Kvadratet av avstanden fra origo til et punkt på kurven er [tex]x^2+y^2[/tex]. Erstatt [tex]y^2[/tex] med [tex]1-\sin x[/tex], så har du en funksjon av bare x som skal minimeres. Husk at avstanden minimeres for samme [tex]x[/tex] som kvadratet av avstanden minimeres for.
zell
Guru
Guru

Da ble det greit! Takk skal du ha :)
Post Reply