Nå har vi kommet til brøk, noe som jeg trodde skulle bli enkelt men neida
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Har klart endel oppgaver men disse sliter jeg med:
1) [tex]\frac{5}{2} \cdot \frac{4}{3} - \frac{1}{6} : \frac{5}{2} + 2 \cdot \frac{1}{3} + 2[/tex]
2) [tex](2 - \frac{4}{3}) : 2[/tex]
3) [tex]2 - \frac{5}{9} - \frac{11}{12}[/tex]
4) [tex](\frac{3}{5} - \frac{1}{2}) : (2 - \frac{13}{8})[/tex]
5) ( [symbol:rot] 2 - 1) ( [symbol:rot] 2 + 1). Regn ut uten kalkulator
6) Finn uten å gjøre om til desimaltall hvilket av tallene [tex]\frac{13}{17}[/tex] og [tex]\frac{15}{19}[/tex] som er størst
Under har jeg skrevet hva jeg kom frem til, noe som dessverre er feil! Håper dere kan gi meg en hjelpende hånd!
--------------------------------------------------------------------------------------
1) [tex]\frac{5}{2} \cdot \frac{4}{3} - \frac{1}{6} : \frac{5}{2} + 2 \cdot \frac{1}{3} + 2[/tex]
[tex]\frac{20}{6} - \frac{2}{30} + \frac{2}{3} + \frac{3}{3}[/tex]
[tex]\frac{10}{3} - \frac{1}{15} + \frac{2}{3} + \frac{1}{1}[/tex]
[tex]\frac{50 - 1 + 10 + 15}{15}[/tex]
= [tex]\frac{74}{15}[/tex] =
FEIL, HVORFOR?
2) [tex](2 - \frac{4}{3}) : 2[/tex]
[tex]\frac{6 - 8}{6} : 2[/tex]
[tex]\frac{-2}{6} : 2[/tex]
[tex]= \frac{-1}{3}[/tex] =
FEIL, HVORFOR?
3) [tex]2 - \frac{5}{9} - \frac{11}{12}[/tex]
[tex]\frac{36 - 20 - 33}{36}[/tex]
[tex] = \frac{-19}{36}[/tex] =
FEIL, HVORFOR?
4) [tex](\frac{3}{5} - \frac{1}{2}) : (2 - \frac{13}{8})[/tex]
[tex](\frac{1}{10}) : (\frac{-5}{8})[/tex] = Hva har jeg gjort galt sålangt?
De to siste trenger jeg help til å starte på, IKKE si svaret...
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!
Takk på forhånd for all hjelp.