funksjonsdrøfting

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tan2
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 22/09-2006 18:49

Trenger litt hjelp med en oppgave, gitt grafen f(x)= (x^3) - (1.5x^2) - (6x) + (13/2). Avgjør hvor mange løsninger likningen har for ulike verdier av b:

(x^3) - (1.5x^2) - (6x) + (13/2)= b

oppgaven er gitt i kapittelet funksjonsdrøfting ( R1), vet hvordan jeg skal løse oppgaven ved regning, men vet ikke hvordan jeg skal løse den grafisk.

Takker for all hjelp.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg tror du kan gjøre det på denne måten:

På en grafisk kalkulator legger du inn f(x). Du legger også inn en annen graf y = b. Ved å sette b større enn y verdien til toppunktet til f(x) får du ett antall løsninger, ved å sette b mellom topp og bunnpunktet til f(x) får du ett antall løsninger, og du får ett antall løsninger når du setter b mindre enn bunnpunktet til f(x).
Jeg tror kanskje du må må sette b nøyaktig lik topp- og bunnpunktet også, for å få med deg alle løsningene.

"Løsninger" er der hvor y og f(x) skjærer hverandre.
Tan2
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 22/09-2006 18:49

Det var svært oppklarende, takker så meget for svar. Om det ikke er for mye å be om, så lurer jeg på hvordan man finner skjæringspunktet mellom linjen "b" og grafen (casio 9850 gc)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg bruker Texas, og der finnes det en funksjon som heter intersect. Se om du ikke klarer å finne noe lignende på din egen.
Svar