Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Del figuren inn i trekanter. Det er faktisk ikke så mye som skal til her for å finne CD. Hvis du skal klare å studere R1 på egenhånd må du i alle fall klare det?
Edit: espen180 hadde visst en smart formel på lur ja
Vektormannen wrote:Del figuren inn i trekanter. Det er faktisk ikke så mye som skal til her for å finne CD. Hvis du skal klare å studere R1 på egenhånd må du i alle fall klare det?
Edit: espen180 hadde visst en smart formel på lur ja
Jeg lagde faktisk den formelen rett etter jeg for første gang løste oppgaven lodve nettopp spurte om.
Du bruker vel ikke cosinussetningen i rettvinklede trekanter? :S
Med AF og AE tenker jeg du sikter til innlegget av bellad76. Han har ikke sagt at AF og AE er 1.2 meter, hvor har du det i fra? Hva med å faktisk tegne opp den figuren han beskriver?
AE er 1.3m lang. AF er av en uviss, ubetydelig lengde. Det er EF vi ønsker å finne. Vinkel EAF vet vi er 60 grader. Det gir:
Vektormannen wrote:Du bruker vel ikke cosinussetningen i rettvinklede trekanter? :S
Med AF og AE tenker jeg du sikter til innlegget av bellad76. Han har ikke sagt at AF og AE er 1.2 meter, hvor har du det i fra? Hva med å faktisk tegne opp den figuren han beskriver?
AE er 1.3m lang. AF er av en uviss, ubetydelig lengde. Det er EF vi ønsker å finne. Vinkel EAF vet vi er 60 grader. Det gir:
Hele AB er 5cm. Bilen er 2.4m bred. Hvis bilen er plassert midt på AB, er det da (5m-2.4m)/2 = 1.3m igjen på begge sider. AE er altså 1.3m, ikke 1.2m.
Da er EF=2,25 og AF=2,25.
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.