Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Moderators: Aleks855 , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa , DennisChristensen , Emilga
Xaler syob
Pytagoras
Posts: 6 Joined: 10/04-2008 23:45
10/04-2008 23:55
Hei kjære med-matematikere!
Her kommer to ligninger, som for meg er ganske vanskelige.
x^2 - 1 = -3x^2 + 15
nummer 2:
(x - 2) / (x + 4) = 1/x
På forhånd takk!
Vektormannen
Euler
Posts: 5889 Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:
11/04-2008 00:00
1)
[tex]x^2 - 1 = -3x^2 + 15[/tex]
Flytter over [tex]x^2[/tex]-leddene på venstre side og tallene på høyre:
[tex]x^2 + 3x^2 = 15 +1[/tex]
Trekker sammen:
[tex]4x^2 = 16[/tex]
Hva tror du er neste steg?
groupie
Weierstrass
Posts: 461 Joined: 05/02-2008 15:48
Location: Bergen, Vestlandet
11/04-2008 00:04
2:
[tex]\frac{x - 2}{x + 4}=\frac{1}{x} [/tex]
Tips: gang med x på begge sider, er du enig i at du får:
[tex]\frac{x(x - 2)}{x + 4}=1[/tex]
?
Gang så med nevner på begge sider og du får:
[tex]x(x-2)=x+4[/tex]
Klarer du resten?
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Xaler syob
Pytagoras
Posts: 6 Joined: 10/04-2008 23:45
11/04-2008 00:10
Vektormannen wrote: 1)
[tex]x^2 - 1 = -3x^2 + 15[/tex]
Flytter over [tex]x^2[/tex]-leddene på venstre side og tallene på høyre:
[tex]x^2 + 3x^2 = 15 +1[/tex]
Trekker sammen:
[tex]4x^2 = 16[/tex]
Hva tror du er neste steg?
Er det nå jeg deler på 4 på begge sider, og til slutt ender opp med:
x = 2 V x = -2 ??? Takk for hjelpen uansett
Xaler syob
Pytagoras
Posts: 6 Joined: 10/04-2008 23:45
11/04-2008 00:13
groupie wrote: 2:
[tex]\frac{x - 2}{x + 4}=\frac{1}{x} [/tex]
Tips: gang med x på begge sider, er du enig i at du får:
[tex]\frac{x(x - 2)}{x + 4}=1[/tex]
?
Gang så med nevner på begge sider og du får:
[tex]x(x-2)=x+4[/tex]
Klarer du resten?
For å være klinkende ærlig; nei, det klarer jeg ikke.
groupie
Weierstrass
Posts: 461 Joined: 05/02-2008 15:48
Location: Bergen, Vestlandet
11/04-2008 00:13
Helt riktig! God jobb!
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
groupie
Weierstrass
Posts: 461 Joined: 05/02-2008 15:48
Location: Bergen, Vestlandet
11/04-2008 00:23
Xaler syob wrote: groupie wrote: 2:
[tex]\frac{x - 2}{x + 4}=\frac{1}{x} [/tex]
Tips: gang med x på begge sider, er du enig i at du får:
[tex]\frac{x(x - 2)}{x + 4}=1[/tex]
?
Gang så med nevner på begge sider og du får:
[tex]x(x-2)=x+4[/tex]
Klarer du resten?
For å være klinkende ærlig; nei, det klarer jeg ikke.
Greit da begynner vi med å kvitte oss med parantesen på venstre side, det gjør vi ved å gange inn x-en som står utenfor:
[tex]x(x-2)=x^2-2x[/tex]
Da har vi en andregradlikning:
[tex]x^2-2x=x+4[/tex] som vi setter lik 0:
[tex]x^2-2x-x-4=0[/tex]
Greier du da å løse likningen:
[tex]x^2-3x-4=0[/tex]
Husker du f.eks. formelen:
[tex] x = \frac{-b \pm \sqrt {b^2-4ac}}{2a} [/tex]
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
groupie
Weierstrass
Posts: 461 Joined: 05/02-2008 15:48
Location: Bergen, Vestlandet
11/04-2008 00:45
Superb!
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!