jeg sliter :(

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
brunosten
Fibonacci
Fibonacci

har snart mattetentamen (går i 2 klasse) og føler jeg sliter litt. særlig i bruk av kalkulator, ettersom vi aldri har lært kalkulatorbruk skikkelig. Grafer og funksjoner, hvordan gjør man det? det er ikke oppgitt i læreboken, og lærerene har bare sveipet igjennom bruk av kalkisen.
Eksponentiell vekst, hvordan lager man grafen på kalkulator?
- et annet spørsmål: hvordan skriver jeg "sjetterota"? jeg vet det er en tast med et lite tretall foran kvadratroten, men i et eksempel i lærerboken i forbinnelse med eksponentiell vekst,
"Jarle har solgt leiligheten sin for 1750000 kroner. Seks år tidligere kjøpte han leiligheten for 1 300 000 kroner. Hvor mange prosent årlig prisøkning svarer det til?

Løsning: Siden prosenten er ukjent, kjenner v heller ikke til vekstfaktoren. Vi kan kalle vekstfaktoren x og sette opp en likning:

1 300 000 * x^6 = 1 750 000
- vi deler med 1 300 000 for å få x alene på venstre side.
x^6 [symbol:tilnaermet] 1,346
- da er x lik SJETTEROTA(??) av 1,346
x = 6 [symbol:rot]1,346 (6 tallet skal stå liksom over kvadratroten, sort of)
- vi regner på lomeregneren
1 + P delt på 100 (vekstfaktor) = 1,051
- vi bruker at x=1+P delt på 100
P delt på 100 = 0,051
- Vi flytter oss 1 og trekker fra
P = 5,1

Men hvordan skriver jeg denne sjetterota på kalkulatoren?
jeg vet hvordan jeg skriver vanlig kvadratrot, kvadratrot med tretall , kvadratrot med x, fordi det er bilde av dem på knappene.

hjelp!!
mennesket
Noether
Noether

Hvilken kalkulator har du?
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Jeg er ikke helt sikker på åssen man gjør dette på kalkulatoren, men det er lurt å kunne denne vanlige huskeregelen:

Kvadratroten av x kan skrives som x^(1/2)
Da kan sjetterota av x skrives som x^(1/6)

Når du har det skrevet på denne måten kan du løse ligningen

x^(1/6) = 1,346 som en logaritme
Tror ikke det var dette du var ute etter, men men :wink:

gb
Last edited by Genius-Boy on 21/04-2008 19:04, edited 2 times in total.
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Karl_Erik
Guru
Guru

Akkurat hvordan man lager en graf på kalkulatoren din er det nok best at du slår opp i bruksanvisningen for å finne ut - alternativt kan du jo spørre noen som har samme kalkulator som deg. For å svare på det andre spørsmålet ditt har mange kalkulatorer en knapp med et rottegn med x 'over' rottegnet; dvs der du ville skrevet f.eks 6 hvis du skrev sjetterot for hånd, og y under rottegnet. Du bruker da den for å skrive sjetterot, og skriver f.eks 6 -tasten- 1,346 for å finne sjetteroten av 1,346. Det er mulig at du er nødt til å skrive 1,346 først og ikke til slutt, men har du denne tasten på kalkulatoren din skal det fungere hvis du bare prøver deg fram litt.

En annen måte er å bruke x^y - knappen, som jeg håper de fleste kalkulatorer har. Å ta sjetteroten av et tall er jo som du sikkert vet det samme som å opphøye det i en sjettedel, så du kan bare skrive f.eks 1,346 -x^y-tasten- ( 1 / 6 ) og trykke =. Dette her ble nok en vel tungvint forklaring, men du finner nok mye, mye bedre forklaringer i bruksanvisningen din.
brunosten
Fibonacci
Fibonacci

jeg bruker casio.. :S
brunosten
Fibonacci
Fibonacci

tusen takk :)
Post Reply