har snart mattetentamen (går i 2 klasse) og føler jeg sliter litt. særlig i bruk av kalkulator, ettersom vi aldri har lært kalkulatorbruk skikkelig. Grafer og funksjoner, hvordan gjør man det? det er ikke oppgitt i læreboken, og lærerene har bare sveipet igjennom bruk av kalkisen.
Eksponentiell vekst, hvordan lager man grafen på kalkulator?
- et annet spørsmål: hvordan skriver jeg "sjetterota"? jeg vet det er en tast med et lite tretall foran kvadratroten, men i et eksempel i lærerboken i forbinnelse med eksponentiell vekst,
"Jarle har solgt leiligheten sin for 1750000 kroner. Seks år tidligere kjøpte han leiligheten for 1 300 000 kroner. Hvor mange prosent årlig prisøkning svarer det til?
Løsning: Siden prosenten er ukjent, kjenner v heller ikke til vekstfaktoren. Vi kan kalle vekstfaktoren x og sette opp en likning:
1 300 000 * x^6 = 1 750 000
- vi deler med 1 300 000 for å få x alene på venstre side.
x^6 [symbol:tilnaermet] 1,346
- da er x lik SJETTEROTA(??) av 1,346
x = 6 [symbol:rot]1,346 (6 tallet skal stå liksom over kvadratroten, sort of)
- vi regner på lomeregneren
1 + P delt på 100 (vekstfaktor) = 1,051
- vi bruker at x=1+P delt på 100
P delt på 100 = 0,051
- Vi flytter oss 1 og trekker fra
P = 5,1
Men hvordan skriver jeg denne sjetterota på kalkulatoren?
jeg vet hvordan jeg skriver vanlig kvadratrot, kvadratrot med tretall , kvadratrot med x, fordi det er bilde av dem på knappene.
hjelp!!
jeg sliter :(
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Cauchy
Jeg er ikke helt sikker på åssen man gjør dette på kalkulatoren, men det er lurt å kunne denne vanlige huskeregelen:
Kvadratroten av x kan skrives som x^(1/2)
Da kan sjetterota av x skrives som x^(1/6)
Når du har det skrevet på denne måten kan du løse ligningen
x^(1/6) = 1,346 som en logaritme
Tror ikke det var dette du var ute etter, men men
gb
Kvadratroten av x kan skrives som x^(1/2)
Da kan sjetterota av x skrives som x^(1/6)
Når du har det skrevet på denne måten kan du løse ligningen
x^(1/6) = 1,346 som en logaritme
Tror ikke det var dette du var ute etter, men men

gb
Last edited by Genius-Boy on 21/04-2008 19:04, edited 2 times in total.
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Akkurat hvordan man lager en graf på kalkulatoren din er det nok best at du slår opp i bruksanvisningen for å finne ut - alternativt kan du jo spørre noen som har samme kalkulator som deg. For å svare på det andre spørsmålet ditt har mange kalkulatorer en knapp med et rottegn med x 'over' rottegnet; dvs der du ville skrevet f.eks 6 hvis du skrev sjetterot for hånd, og y under rottegnet. Du bruker da den for å skrive sjetterot, og skriver f.eks 6 -tasten- 1,346 for å finne sjetteroten av 1,346. Det er mulig at du er nødt til å skrive 1,346 først og ikke til slutt, men har du denne tasten på kalkulatoren din skal det fungere hvis du bare prøver deg fram litt.
En annen måte er å bruke x^y - knappen, som jeg håper de fleste kalkulatorer har. Å ta sjetteroten av et tall er jo som du sikkert vet det samme som å opphøye det i en sjettedel, så du kan bare skrive f.eks 1,346 -x^y-tasten- ( 1 / 6 ) og trykke =. Dette her ble nok en vel tungvint forklaring, men du finner nok mye, mye bedre forklaringer i bruksanvisningen din.
En annen måte er å bruke x^y - knappen, som jeg håper de fleste kalkulatorer har. Å ta sjetteroten av et tall er jo som du sikkert vet det samme som å opphøye det i en sjettedel, så du kan bare skrive f.eks 1,346 -x^y-tasten- ( 1 / 6 ) og trykke =. Dette her ble nok en vel tungvint forklaring, men du finner nok mye, mye bedre forklaringer i bruksanvisningen din.