3MX - Trenger hjelp til en vektor oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
davee
Pytagoras
Pytagoras

Hadde vært supert om noen kunne fortelle meg hvordan jeg løser denne.

x=4+t
l: y=0
z=t

En annen linje m går gjennom punktene A(4,-4,4) og B(8,4,0)

a)Vis at linjene l og m står vinkelrett på hverandre.

b)Et plan a inneholder linja l og står vinkelrett på m.
Finn likningen for a.

c) Finn avstanden mellom linje m og l.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Hva har du fått til selv?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
davee
Pytagoras
Pytagoras

Har funnet ut av parameterframstillingen for m:

x= 4+t
m: y= -4+2t
z= 4-t
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Vi er ikke interessert i possisjonsvektoren, men retningsvektoren. Derfor deriverer du parameterframstillingene for linjene. Da kan du prikke vektorene sammen og sjekke om de er normalt på hverandre. Det er de hvis resultatet er 0.

Formelen for ett plan er:

[tex]ax+by+cz+d=0\, hvor\, \vec{n} = [a,b,c]\, og\, [x,y,z][/tex] er ett kjent punkt i planet.

Kan du tenke deg en normalvektor, og ett kjent punkt i planet?

Oppgave c skjønner jeg ikke helt. Jeg trodde det ville være uendelig mange avstander mellom m og l.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
h
Cayley
Cayley

ang. avstand mellom m og l ;
uendelig mange avstander er riktig, men i slike oppgaver mener man som regel korteste mulige avstand. (forutsatt at de ikke krysser ;) )
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Ja, jeg vet. Jeg kom på det etter jeg hadde lagt meg i går. Ble litt opphengt i vektor i planet, hvor to normaler skjærer hverandre, noe som ikke nødvendigvis er tilfellet med vektorer i rommet :P
Post Reply