Hadde vært supert om noen kunne fortelle meg hvordan jeg løser denne.
x=4+t
l: y=0
z=t
En annen linje m går gjennom punktene A(4,-4,4) og B(8,4,0)
a)Vis at linjene l og m står vinkelrett på hverandre.
b)Et plan a inneholder linja l og står vinkelrett på m.
Finn likningen for a.
c) Finn avstanden mellom linje m og l.
3MX - Trenger hjelp til en vektor oppgave
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Vi er ikke interessert i possisjonsvektoren, men retningsvektoren. Derfor deriverer du parameterframstillingene for linjene. Da kan du prikke vektorene sammen og sjekke om de er normalt på hverandre. Det er de hvis resultatet er 0.
Formelen for ett plan er:
[tex]ax+by+cz+d=0\, hvor\, \vec{n} = [a,b,c]\, og\, [x,y,z][/tex] er ett kjent punkt i planet.
Kan du tenke deg en normalvektor, og ett kjent punkt i planet?
Oppgave c skjønner jeg ikke helt. Jeg trodde det ville være uendelig mange avstander mellom m og l.
Formelen for ett plan er:
[tex]ax+by+cz+d=0\, hvor\, \vec{n} = [a,b,c]\, og\, [x,y,z][/tex] er ett kjent punkt i planet.
Kan du tenke deg en normalvektor, og ett kjent punkt i planet?
Oppgave c skjønner jeg ikke helt. Jeg trodde det ville være uendelig mange avstander mellom m og l.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Ja, jeg vet. Jeg kom på det etter jeg hadde lagt meg i går. Ble litt opphengt i vektor i planet, hvor to normaler skjærer hverandre, noe som ikke nødvendigvis er tilfellet med vektorer i rommet 

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?