Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Moderatorer: Aleks855 , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa , DennisChristensen , Emilga
Snowreven
Noether
Innlegg: 22 Registrert: 17/04-2008 17:33
17/05-2008 20:07
Siden det tydeligvis ble flere oppgaver jeg ikke skjønner meg på, oppretter jeg like gjerne en samletråd for spørsmålene mine.
Skal gå gjennom hele pensum til tirsdag for da har vi terminprøve, og den karakteren vi får der får vi som fastsatt karakter for hele vg2.
Vel, her er oppgaven jeg sliter med akkurat nå: 1.51 c)
Emilga
Riemann
Innlegg: 1552 Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU
17/05-2008 20:29
Retningsvektoren til linjen m og l må være den samme.
Retningsvektoren til m er [-3, 2].
Jeg synes at det er mye lettere å skrive parameterfremstillinger på vektorform.
For eksempel:
m : [tex][x, y] = [-2-3t,1+2t] = [-2,1] + t[-3,2][/tex]
Så blir oppgaven din å lage en parameterfremstilling til linja l som går igjennom (2, 3), og har retningsvektor [-3, 2].
Snowreven
Noether
Innlegg: 22 Registrert: 17/04-2008 17:33
26/05-2008 00:22
Tusen takk emomilol, det der hjalp veldig. ^_^
Har ikke hatt tid til å vanke her så mye i det siste, men nå er jeg i mattemodus igjen siden det er eksamen på tirsdag.
Har gjort en oppgave som lyder slik:
Finn ved rekning to tal : s og t, slik at
c = s * a + t * b.
(a, b og c er vektorer)
Jeg løste oppgaven slik:
Er det riktig? Tror det ble noe tull med fortegn og sånt helt på slutten egentlig.
Emilga
Riemann
Innlegg: 1552 Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU
26/05-2008 00:51
På linja ovenfor [tex]s\, = \, 2[/tex] Hvorfor multipliserer du med -1?
når du deler et negativt tall på et negativt tall ender du opp med et positivt tall, så det er ikke nødvendig å multiplisere med -1.
Du må også huske å dele 50 på -25, og ikke 25.
Snowreven
Noether
Innlegg: 22 Registrert: 17/04-2008 17:33
26/05-2008 00:57
Emomilol skrev: På linja ovenfor [tex]s\, = \, 2[/tex] Hvorfor multipliserer du med -1?
når du deler et negativt tall på et negativt tall ender du opp med et positivt tall, så det er ikke nødvendig å multiplisere med -1.
Du må også huske å dele 50 på -25, og ikke 25.
Ja, men 50/-25 er jo -2, og da er jo svaret feil.
MatteNoob
Riemann
Innlegg: 1634 Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)
26/05-2008 02:30
Oppgave 1.51 c)
[tex]m: \left\{\text{x=-3t-2\\y=2t+1}\right[/tex]
[tex]l \, \parallel \, m \\ \, \\ \, \\ \, \\ [x-2, y-3] = [-3, 2]s \\ \, \\ x-2 = -3s \, \, \, \wedge \,\,\, y-3 = 2s \\ \, \\ \, \\ l:\left{\text{x=-3s+2\\y=2s+3}\right[/tex]
Tror jeg...
Snowreven
Noether
Innlegg: 22 Registrert: 17/04-2008 17:33
26/05-2008 15:34
Snowreven skrev: Tusen takk emomilol, det der hjalp veldig. ^_^
Har ikke hatt tid til å vanke her så mye i det siste, men nå er jeg i mattemodus igjen siden det er eksamen på tirsdag.
Har gjort en oppgave som lyder slik:
Finn ved rekning to tal : s og t, slik at
c = s * a + t * b.
(a, b og c er vektorer)
Jeg løste oppgaven slik:
(bilde)
Er det riktig? Tror det ble noe tull med fortegn og sånt helt på slutten egentlig.
Ingen som vet? Svaret er riktig, men det ble noe kluss med +/- her og der tror jeg, men vet ikke hvor jeg kan endre det slik at det blir riktig. ._.
moth
Hilbert
Innlegg: 1081 Registrert: 08/03-2008 19:47
Snowreven
Noether
Innlegg: 22 Registrert: 17/04-2008 17:33
26/05-2008 16:33
Ops, så feil, men svaret skal være s=2 og t= 1/2 i alle fall.
gill
Leibniz
Innlegg: 993 Registrert: 24/03-2008 19:04
26/05-2008 16:36
Så vidt jeg kan se har det skjedd en liten fortegnsglipp rett over
[tex] 1 8t \cdot (-3) - (3s \cdot (-3))= (-2) \cdot (-3) [/tex]
[tex] -24t + 9s = 6 [/tex]
hendig fortkortning under
ærbødigst Gill
Snowreven
Noether
Innlegg: 22 Registrert: 17/04-2008 17:33
26/05-2008 17:55
Tusen takk, gill .
Sliter med nok en oppgave her.
f(x) = (2/3)x^3 - 2x^2
a) Finn nullpunktene til f.
b) Finn f' (x)
Det er vel 2x^2 -4x.
c) Bestem eventuelle topp- og bunnpunkter for grafen til f ved regning.
Noen som kan lage en grei step-by-step løsning? Fasiten jeg sitter på viser bare svaret, og jeg sitter her som et spørsmålstegn, hehe.
Fasit:
a)
Nullpunkter 0 og 3.
c)
Toppunkt: (0,0)
Bunnpunkt: (2, -(8/3))
mathme
Fermat
Innlegg: 799 Registrert: 16/01-2008 22:12
26/05-2008 18:16
Snowreven skrev: Tusen takk emomilol, det der hjalp veldig. ^_^
Har ikke hatt tid til å vanke her så mye i det siste, men nå er jeg i mattemodus igjen siden det er eksamen på tirsdag.
Har gjort en oppgave som lyder slik:
Finn ved rekning to tal : s og t, slik at
c = s * a + t * b.
(a, b og c er vektorer)
Jeg løste oppgaven slik:
Er det riktig? Tror det ble noe tull med fortegn og sånt helt på slutten egentlig.
Hvilke program brukte du for denne regneopperasjonen ?
fiasco