Siden det tydeligvis ble flere oppgaver jeg ikke skjønner meg på, oppretter jeg like gjerne en samletråd for spørsmålene mine.
Skal gå gjennom hele pensum til tirsdag for da har vi terminprøve, og den karakteren vi får der får vi som fastsatt karakter for hele vg2.
Vel, her er oppgaven jeg sliter med akkurat nå: 1.51 c)
Snørevens oppgaveemne
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Retningsvektoren til linjen m og l må være den samme.
Retningsvektoren til m er [-3, 2].
Jeg synes at det er mye lettere å skrive parameterfremstillinger på vektorform.
For eksempel:
m: [tex][x, y] = [-2-3t,1+2t] = [-2,1] + t[-3,2][/tex]
Så blir oppgaven din å lage en parameterfremstilling til linja l som går igjennom (2, 3), og har retningsvektor [-3, 2].
Retningsvektoren til m er [-3, 2].
Jeg synes at det er mye lettere å skrive parameterfremstillinger på vektorform.
For eksempel:
m: [tex][x, y] = [-2-3t,1+2t] = [-2,1] + t[-3,2][/tex]
Så blir oppgaven din å lage en parameterfremstilling til linja l som går igjennom (2, 3), og har retningsvektor [-3, 2].
Tusen takk emomilol, det der hjalp veldig. ^_^
Har ikke hatt tid til å vanke her så mye i det siste, men nå er jeg i mattemodus igjen siden det er eksamen på tirsdag.
Har gjort en oppgave som lyder slik:
Finn ved rekning to tal : s og t, slik at
c = s * a + t * b.
(a, b og c er vektorer)
Jeg løste oppgaven slik:
Er det riktig? Tror det ble noe tull med fortegn og sånt helt på slutten egentlig.
Har ikke hatt tid til å vanke her så mye i det siste, men nå er jeg i mattemodus igjen siden det er eksamen på tirsdag.
Har gjort en oppgave som lyder slik:
Finn ved rekning to tal : s og t, slik at
c = s * a + t * b.
(a, b og c er vektorer)
Jeg løste oppgaven slik:
Er det riktig? Tror det ble noe tull med fortegn og sånt helt på slutten egentlig.
På linja ovenfor [tex]s\, = \, 2[/tex] Hvorfor multipliserer du med -1?
når du deler et negativt tall på et negativt tall ender du opp med et positivt tall, så det er ikke nødvendig å multiplisere med -1.
Du må også huske å dele 50 på -25, og ikke 25.
når du deler et negativt tall på et negativt tall ender du opp med et positivt tall, så det er ikke nødvendig å multiplisere med -1.
Du må også huske å dele 50 på -25, og ikke 25.
Ja, men 50/-25 er jo -2, og da er jo svaret feil.Emomilol skrev:På linja ovenfor [tex]s\, = \, 2[/tex] Hvorfor multipliserer du med -1?
når du deler et negativt tall på et negativt tall ender du opp med et positivt tall, så det er ikke nødvendig å multiplisere med -1.
Du må også huske å dele 50 på -25, og ikke 25.
Oppgave 1.51 c)
[tex]m: \left\{\text{x=-3t-2\\y=2t+1}\right[/tex]
[tex]l \, \parallel \, m \\ \, \\ \, \\ \, \\ [x-2, y-3] = [-3, 2]s \\ \, \\ x-2 = -3s \, \, \, \wedge \,\,\, y-3 = 2s \\ \, \\ \, \\ l:\left{\text{x=-3s+2\\y=2s+3}\right[/tex]
Tror jeg...
[tex]m: \left\{\text{x=-3t-2\\y=2t+1}\right[/tex]
[tex]l \, \parallel \, m \\ \, \\ \, \\ \, \\ [x-2, y-3] = [-3, 2]s \\ \, \\ x-2 = -3s \, \, \, \wedge \,\,\, y-3 = 2s \\ \, \\ \, \\ l:\left{\text{x=-3s+2\\y=2s+3}\right[/tex]
Tror jeg...
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Ingen som vet? Svaret er riktig, men det ble noe kluss med +/- her og der tror jeg, men vet ikke hvor jeg kan endre det slik at det blir riktig. ._.Snowreven skrev:Tusen takk emomilol, det der hjalp veldig. ^_^
Har ikke hatt tid til å vanke her så mye i det siste, men nå er jeg i mattemodus igjen siden det er eksamen på tirsdag.
Har gjort en oppgave som lyder slik:
Finn ved rekning to tal : s og t, slik at
c = s * a + t * b.
(a, b og c er vektorer)
Jeg løste oppgaven slik:
(bilde)
Er det riktig? Tror det ble noe tull med fortegn og sånt helt på slutten egentlig.
Leste du innlegget mitt?
Tusen takk, gill .
Sliter med nok en oppgave her.
f(x) = (2/3)x^3 - 2x^2
a) Finn nullpunktene til f.
b) Finn f' (x)
Det er vel 2x^2 -4x.
c) Bestem eventuelle topp- og bunnpunkter for grafen til f ved regning.
Noen som kan lage en grei step-by-step løsning? Fasiten jeg sitter på viser bare svaret, og jeg sitter her som et spørsmålstegn, hehe.
Fasit:
a)
Nullpunkter 0 og 3.
c)
Toppunkt: (0,0)
Bunnpunkt: (2, -(8/3))
Sliter med nok en oppgave her.
f(x) = (2/3)x^3 - 2x^2
a) Finn nullpunktene til f.
b) Finn f' (x)
Det er vel 2x^2 -4x.
c) Bestem eventuelle topp- og bunnpunkter for grafen til f ved regning.
Noen som kan lage en grei step-by-step løsning? Fasiten jeg sitter på viser bare svaret, og jeg sitter her som et spørsmålstegn, hehe.
Fasit:
a)
Nullpunkter 0 og 3.
c)
Toppunkt: (0,0)
Bunnpunkt: (2, -(8/3))
Hvilke program brukte du for denne regneopperasjonen ?Snowreven skrev:Tusen takk emomilol, det der hjalp veldig. ^_^
Har ikke hatt tid til å vanke her så mye i det siste, men nå er jeg i mattemodus igjen siden det er eksamen på tirsdag.
Har gjort en oppgave som lyder slik:
Finn ved rekning to tal : s og t, slik at
c = s * a + t * b.
(a, b og c er vektorer)
Jeg løste oppgaven slik:
Er det riktig? Tror det ble noe tull med fortegn og sånt helt på slutten egentlig.
fiasco