Trenger hjelp med noen stykker

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
zetron
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 5
Joined: 12/06-2008 18:12

Hei, vi skal ha prøve i morgen og jeg trenger litt hjelp med noen stykker jeg ikke fatter en dritt av.

72,9 x 4,56. Vær så snill og vis utregning.


40,32 : 5,6. Vær så snill og vis utregning


x + x - 2 = x-3. Vær så snill og vis utregning.
2---3




4 8
- : - Brøk!, Fatter ikke dritten. Vis utregning please.
7 11
Olorin
Lagrange
Lagrange
Posts: 1162
Joined: 15/12-2006 15:41
Location: Trondheim
Contact:

Kan hjelpe deg litt med de brøkoppgavene.

Ser oppgavene dine slik ut?:

[tex]\frac{x}2+\frac{x}3-2=x-3[/tex]

og

[tex]\frac47:\frac8{11}[/tex]

?
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
2357
Lagrange
Lagrange
Posts: 1180
Joined: 07/12-2007 22:08

zetron wrote:72,9 x 4,56. Vær så snill og vis utregning.
Gang 729 med 456 som du vanligvis ville gjort, så setter du kommaet slik at det blir like mange desimaler som det er totalt i stykket. Altså tre desimaler.

Eventuelt:

72,9*4=72,9+72,9+72,9+72,9

72,9*0,56=(72,9*56)/100

72,9*4,56=72,9+72,9+72,9+72,9+(72,9*56)/100
zetron wrote:40,32 : 5,6. Vær så snill og vis utregning
Gang begge deler med hundre. Altså 4032:560. Siden du har ganget med det samme på begge tallene er forholdene det samme, og når du deler så finner du forholdet mellom to tall, så derfor får du akkurat det samme svaret. Capiché?
zetron
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 5
Joined: 12/06-2008 18:12

Ja, brøkoppgavene ser slik ut.

Jeg kan ikke dele.. Kan du ikkje hjelpe meg med det? og vise utregningen?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Posts: 1025
Joined: 17/01-2008 13:46

Det går an å være litt høflig her. Du får også bedre svar om du viser LITT evne og vilje til å lære, istedenfor å bare si "Fatter ikke dritten". Det viser ikke så mye engasjement.

Jeg tror du er ute etter en manuell måte å regne det ut på. Jeg har laget ett bilde her som viser hvordan du kan gange 7.29 med 4.56

http://bildr.no/view/212505

Den metoden lærer man vel rundt 4. klasse om jeg ikke husker feil (Noe jeg sikker gjør). Her ganger du alle tallene med hverandre, men det er viktig å få med seg om det er en ener, en tier, eller hundrer osv. Se litt på tallene og rekkefølgen jeg har gjort det i, for å plassere riktig tall i riktig bås. Ikke bare skriv av. Da lurer du bare deg selv på prøven i morgen.

Når du har gjort det, trekker du sammen rekkene og plasserer komma på riktig sted.

Litt leting på youtube så finner du også godt forklarte videoer hvordan du multipliserer. De er dog på engelsk.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
zetron
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 5
Joined: 12/06-2008 18:12

Takk for hjelpen, flott tegning. fattet Det nå, men jeg trenger litt hjelp med brøken. Noen som kan hjelpe? Svært takknemmelig
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Posts: 1025
Joined: 17/01-2008 13:46

Å dele to brøker er det samme som å gange med den omvendte brøken:

[tex]\frac{4}{7} : \frac{8}{11} = \frac{4}{7} \cdot \frac{11}{8}[/tex]

Edit:

Den likningsoppgaven kan du løse ved å finne en fellesnevner, og gange alle leddene med denne. Da står du igjen med ett vanlig likningsstykke.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
zetron
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 5
Joined: 12/06-2008 18:12

Ok, Men kan du hjelpe meg med Den andre brøken? Jeg husker ikke hvordan jeg delte med brøk.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Posts: 1025
Joined: 17/01-2008 13:46

Det husker ikke jeg heller. Det eneste jeg husker var at det var PITA (Pain In The Ass). Her er en youtube film som forklarer ganske greit hvordan det gjøres. Jeg husker ikke engang om det var denne metoden vi lærte på barneskolen :P

http://youtube.com/watch?v=8OpsFZqH2ew

Edit:
Her er en video som forklarer det litt bedre:

http://youtube.com/watch?v=CgBhhTiQjYU

(Den har litt dårlig lyd, men det er ikke noe problem å høre hva han sier)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

Se her for å lære deg matte. :)
espen180
Gauss
Gauss
Posts: 2578
Joined: 03/03-2008 15:07
Location: Trondheim

Takk for fin link, Emomilol! :)
zetron
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 5
Joined: 12/06-2008 18:12

Er det ikke en film som viser brøk deling?
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

La oss si at du har den bruddne brøken [tex]\LARGE{\frac{(\frac{3}{4})}{(\frac{5}{2})}}[/tex].

Du kan løse denne på to måter. Den enkleste er å snu opp ned på nevnerbrøken, like so: [tex]\LARGE{(\frac {2}{5})}[/tex] og multiplisere den med tellerbrøken.

[tex]\LARGE{(\frac{3}{4})\cdot (\frac{2}{5}) = \frac{6}{20} = \frac{3}{10} = 0,3[/tex]

Den andre metoden er å finne fellesnevneren til småbrøkene.
Fellesnevneren til [tex]\frac{3}{4}[/tex] og [tex]\frac{5}{2}[/tex] ser vi enkelt at er 4. Da må du utvide én, eller begge småbrøkene, slik at de får samme nevner, like so:

[tex]\LARGE{\frac{(\frac{3}{4})}{(\frac{5\cdot2}{2\cdot2})}}[/tex]

[tex]\LARGE{\frac{(\frac{3}{4})}{(\frac{10}{4})}}[/tex]

Nå kan vi stryke nevnerene i småbrøkene:

[tex]\LARGE{\frac{3}{10}= 0,3[/tex]


I oppgaven din er [tex]\frac47:\frac8{11}[/tex] det samme som [tex]\LARGE{\frac{(\frac47)}{(\frac8{11})}}[/tex]
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

zetron wrote:Er det ikke en film som viser brøk deling?
Hvis du hadde sett på linken jeg postet så hadde du funnet den.
Dividing fractions
Post Reply