Hei, vi skal ha prøve i morgen og jeg trenger litt hjelp med noen stykker jeg ikke fatter en dritt av.
72,9 x 4,56. Vær så snill og vis utregning.
40,32 : 5,6. Vær så snill og vis utregning
x + x - 2 = x-3. Vær så snill og vis utregning.
2---3
4 8
- : - Brøk!, Fatter ikke dritten. Vis utregning please.
7 11
Trenger hjelp med noen stykker
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Kan hjelpe deg litt med de brøkoppgavene.
Ser oppgavene dine slik ut?:
[tex]\frac{x}2+\frac{x}3-2=x-3[/tex]
og
[tex]\frac47:\frac8{11}[/tex]
?
Ser oppgavene dine slik ut?:
[tex]\frac{x}2+\frac{x}3-2=x-3[/tex]
og
[tex]\frac47:\frac8{11}[/tex]
?
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Gang 729 med 456 som du vanligvis ville gjort, så setter du kommaet slik at det blir like mange desimaler som det er totalt i stykket. Altså tre desimaler.zetron wrote:72,9 x 4,56. Vær så snill og vis utregning.
Eventuelt:
72,9*4=72,9+72,9+72,9+72,9
72,9*0,56=(72,9*56)/100
72,9*4,56=72,9+72,9+72,9+72,9+(72,9*56)/100
Gang begge deler med hundre. Altså 4032:560. Siden du har ganget med det samme på begge tallene er forholdene det samme, og når du deler så finner du forholdet mellom to tall, så derfor får du akkurat det samme svaret. Capiché?zetron wrote:40,32 : 5,6. Vær så snill og vis utregning
Det går an å være litt høflig her. Du får også bedre svar om du viser LITT evne og vilje til å lære, istedenfor å bare si "Fatter ikke dritten". Det viser ikke så mye engasjement.
Jeg tror du er ute etter en manuell måte å regne det ut på. Jeg har laget ett bilde her som viser hvordan du kan gange 7.29 med 4.56
http://bildr.no/view/212505
Den metoden lærer man vel rundt 4. klasse om jeg ikke husker feil (Noe jeg sikker gjør). Her ganger du alle tallene med hverandre, men det er viktig å få med seg om det er en ener, en tier, eller hundrer osv. Se litt på tallene og rekkefølgen jeg har gjort det i, for å plassere riktig tall i riktig bås. Ikke bare skriv av. Da lurer du bare deg selv på prøven i morgen.
Når du har gjort det, trekker du sammen rekkene og plasserer komma på riktig sted.
Litt leting på youtube så finner du også godt forklarte videoer hvordan du multipliserer. De er dog på engelsk.
Jeg tror du er ute etter en manuell måte å regne det ut på. Jeg har laget ett bilde her som viser hvordan du kan gange 7.29 med 4.56
http://bildr.no/view/212505
Den metoden lærer man vel rundt 4. klasse om jeg ikke husker feil (Noe jeg sikker gjør). Her ganger du alle tallene med hverandre, men det er viktig å få med seg om det er en ener, en tier, eller hundrer osv. Se litt på tallene og rekkefølgen jeg har gjort det i, for å plassere riktig tall i riktig bås. Ikke bare skriv av. Da lurer du bare deg selv på prøven i morgen.
Når du har gjort det, trekker du sammen rekkene og plasserer komma på riktig sted.
Litt leting på youtube så finner du også godt forklarte videoer hvordan du multipliserer. De er dog på engelsk.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Å dele to brøker er det samme som å gange med den omvendte brøken:
[tex]\frac{4}{7} : \frac{8}{11} = \frac{4}{7} \cdot \frac{11}{8}[/tex]
Edit:
Den likningsoppgaven kan du løse ved å finne en fellesnevner, og gange alle leddene med denne. Da står du igjen med ett vanlig likningsstykke.
[tex]\frac{4}{7} : \frac{8}{11} = \frac{4}{7} \cdot \frac{11}{8}[/tex]
Edit:
Den likningsoppgaven kan du løse ved å finne en fellesnevner, og gange alle leddene med denne. Da står du igjen med ett vanlig likningsstykke.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Det husker ikke jeg heller. Det eneste jeg husker var at det var PITA (Pain In The Ass). Her er en youtube film som forklarer ganske greit hvordan det gjøres. Jeg husker ikke engang om det var denne metoden vi lærte på barneskolen 
http://youtube.com/watch?v=8OpsFZqH2ew
Edit:
Her er en video som forklarer det litt bedre:
http://youtube.com/watch?v=CgBhhTiQjYU
(Den har litt dårlig lyd, men det er ikke noe problem å høre hva han sier)

http://youtube.com/watch?v=8OpsFZqH2ew
Edit:
Her er en video som forklarer det litt bedre:
http://youtube.com/watch?v=CgBhhTiQjYU
(Den har litt dårlig lyd, men det er ikke noe problem å høre hva han sier)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Se her for å lære deg matte. 

Takk for fin link, Emomilol! 

La oss si at du har den bruddne brøken [tex]\LARGE{\frac{(\frac{3}{4})}{(\frac{5}{2})}}[/tex].
Du kan løse denne på to måter. Den enkleste er å snu opp ned på nevnerbrøken, like so: [tex]\LARGE{(\frac {2}{5})}[/tex] og multiplisere den med tellerbrøken.
[tex]\LARGE{(\frac{3}{4})\cdot (\frac{2}{5}) = \frac{6}{20} = \frac{3}{10} = 0,3[/tex]
Den andre metoden er å finne fellesnevneren til småbrøkene.
Fellesnevneren til [tex]\frac{3}{4}[/tex] og [tex]\frac{5}{2}[/tex] ser vi enkelt at er 4. Da må du utvide én, eller begge småbrøkene, slik at de får samme nevner, like so:
[tex]\LARGE{\frac{(\frac{3}{4})}{(\frac{5\cdot2}{2\cdot2})}}[/tex]
[tex]\LARGE{\frac{(\frac{3}{4})}{(\frac{10}{4})}}[/tex]
Nå kan vi stryke nevnerene i småbrøkene:
[tex]\LARGE{\frac{3}{10}= 0,3[/tex]
I oppgaven din er [tex]\frac47:\frac8{11}[/tex] det samme som [tex]\LARGE{\frac{(\frac47)}{(\frac8{11})}}[/tex]
Du kan løse denne på to måter. Den enkleste er å snu opp ned på nevnerbrøken, like so: [tex]\LARGE{(\frac {2}{5})}[/tex] og multiplisere den med tellerbrøken.
[tex]\LARGE{(\frac{3}{4})\cdot (\frac{2}{5}) = \frac{6}{20} = \frac{3}{10} = 0,3[/tex]
Den andre metoden er å finne fellesnevneren til småbrøkene.
Fellesnevneren til [tex]\frac{3}{4}[/tex] og [tex]\frac{5}{2}[/tex] ser vi enkelt at er 4. Da må du utvide én, eller begge småbrøkene, slik at de får samme nevner, like so:
[tex]\LARGE{\frac{(\frac{3}{4})}{(\frac{5\cdot2}{2\cdot2})}}[/tex]
[tex]\LARGE{\frac{(\frac{3}{4})}{(\frac{10}{4})}}[/tex]
Nå kan vi stryke nevnerene i småbrøkene:
[tex]\LARGE{\frac{3}{10}= 0,3[/tex]
I oppgaven din er [tex]\frac47:\frac8{11}[/tex] det samme som [tex]\LARGE{\frac{(\frac47)}{(\frac8{11})}}[/tex]
Hvis du hadde sett på linken jeg postet så hadde du funnet den.zetron wrote:Er det ikke en film som viser brøk deling?
Dividing fractions