En bedrift omsetter for 200 millioner kr i 1994 og regner med å øke omsetningen med 15 millioner kr per år.
a) Finn den samlede omsetningen i perioden 1994-2003 ved å regne ut et integral.
Integral av hva?
Kan det være at jeg skal finne;
[tex]\int \frac{10 \cdot (200+335)}{2}[/tex] Eller er dette tull?
Aritmetiske rekker
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Takk for hjelpen!Og dette stemmer. Hvis man bytter ut 9 og legger til 10 så vil man fort se en sum av aritmetisk rekke med 10 leddbartleif wrote:Regn ut :
[tex]A=\frac{(200+335)9}{2}[/tex]
så får du det samme svaret som ved å integrere funksjonen.

Last edited by Wentworth on 14/06-2008 00:25, edited 1 time in total.
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
Har du hørt om fasitfeil, min venn?
JA!!!! Nå stemmer det, men hvorfor tar de med 10 ? Arealet av den siste rektangelen er jo der den har minste verdi altså som er 9.Akkuratt som første rektanglet som har sin minste verdi på 0. Hva skal det bety?bartleif wrote:Da er det [tex]\frac{(200+335)10}{2}[/tex]
eller
[tex]\int_0^{10}(12x+200)[/tex].
Jo ,nå vet jeg det
. Det er tatt med 10 fordi det er summen av alle arealene der første rektangelet har minsteverdi 0 og er lik [tex]a_{1}[/tex] i det aritmetiske rekken. For å få samlet areal for en rekke altså summen vil si å absolutt invlovere alle rektangelene inkludert den første som er 0 som er [tex]a_{1}[/tex]Altså, 200.000.000 som er 0 når det gjelder integral. 

Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
Skal den løses ved hjelp av aritmetiske rekker da? Da må du finne et annet svar desverre, kan ingenting om aritmetiske rekker, kan ikke vente til boklistene for neste år kommer.
Du får sette Mattenoob på problemet ditt
Han finner nok ut av det 
Du får sette Mattenoob på problemet ditt