Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan man finner høyden,jeg har ikke kommet så langt i disse volumprodukter og hvor vektorer vil peke,det lærer jeg senere i kapitlet,utraget jeg leste hadde ikke mye å by på for å løse denne oppgaven,kan derfor noen vise utregningen for høyden?
Det er ikke alltid du er så heldig at grunnflaten i pyramiden din er parallell med en av koordinatakseplanene, da kan det være lurt å kunne denne metoden.
Hvis du har lest i matteboken din står det noe om trippelprodukt eller volumprodukt.
Hvis pyramiden din har en trekantet grunnflate, slik som denne pyramiden, vil volumet av den være gitt ved [tex]V = \frac 16 |(\vec{AB} \times \vec{AC})\cdot \vec{AD}|[/tex].
Her er hjørnene [tex]A=(1,2,1),\,\, B=(3,2,3)\,\, , C=(-1,2,3) \,\, , D=(3,5,5)[/tex].
Dette setter jeg pris på men jeg vet ikke hvor du fikk -8 fra i midten , når jeg ganger tallene i midten med hverandre får jeg null.Ellers løste jeg denne som jeg gjorde ,brukte altså skalarproduktet også satte de to like sidene i andre for å finne arealet eller G.Takker..
Kryssproduktet av to vektorer: [tex][x_1,\,y_1,\,z_1] \times [x_2,\,y_2,\,z_2] = [y_1z_2- z_1y_2,\, z_1x_2- x_1z_2,\, x_1y_2-y_1x_2] [/tex]
Så er det bare å plotte inn tallene.