Egentlig er alle de tre punktene dine uvesentlige og har ingen betydning for svaret. Men det kan sikkert være greit for å få en viss struktur over det, og for å gjøre det litt mer oversiktelig.
Men på en "for å se om jeg har forstått det"-liste bør punkt 1 være:
1. En harmonisk svingning som er faseforskøvet én periode er det samme svaret som en som ikke er faseforskøvet i det hele tatt.
Du bør nesten bare prøve å taste inn både
1. 5\sin(2x+5.356) = -2
2. 5\sin(2x-0.927) = -2
på graphmenyen din for å se med egne øyne at de er identiske.
Av ren nysgjerrighet: Hvilket svar vil forresten fasiten fram til?
Likningen som fikk meg til å gråte
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei, Heppet! Koselig at har begynt å være aktiv her. Håper du fortsetter å henge her 
Ja, jeg har skjønt nå at det ikke hadde noe å si, men som du sier, jeg forsøkte å få system på det slik at jeg virkelig så hva som skjedde.
Fasiten ville frem til:

Ja, jeg har skjønt nå at det ikke hadde noe å si, men som du sier, jeg forsøkte å få system på det slik at jeg virkelig så hva som skjedde.

Ja, jeg har tegnet diverse grafer i Geogebra og hatt "slidere" for å dra dem att og frem for å forandre cx og faseforskyvningen osv. Det var lærerikt. :] Videre har jeg skrevet om alle likningene jeg har sliti med til [tex]\rm{A}\cos(cx-\phi)[/tex] og løst dem på den måten også :]Heppet wrote:1. En harmonisk svingning som er faseforskøvet én periode er det samme svaret som en som ikke er faseforskøvet i det hele tatt.
Fasiten ville frem til:
ettam wrote:[tex]\underline{\underline{x = 0,258 + n\pi \; \vee \; x = 2,241 + n\pi}}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.