funksjon av en funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
gill
Leibniz
Leibniz

dette er andre posten jeg poster fra ting jeg lurer på som jeg har lært denne uken.

det er en sammensatt funksjon

[tex]f(x)=100(1+2^{-x})^-1[/tex] g(x) er den vi skal finne. [tex]f(g(x))=x[/tex]

Her kommer jeg veldig liten vei. vet fasitsvaret [tex]log_2\frac{x}{100-x}[/tex]
Last edited by gill on 22/08-2008 17:51, edited 1 time in total.
ærbødigst Gill
Vektormannen
Euler
Euler

Hint: dersom f(g(x)) = x er de to funksjonene inverse av hverandre. Det vil si at, for hver y-verdi g gir ut, vil f gi tilbake den opprinnelige x-verdien som ble gitt g.

For å finne den inverse løser du [tex]y = 100(1 + 2^{-x})^{-1}[/tex] med hensyn på x. Uttrykket du da får for x, er funksjonsuttrykket til g, med y som fri variabel. Erstatt x med g(x) og y med x, så har du funksjonsuttrykket ditt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
gill
Leibniz
Leibniz

hvis jeg har forstått det riktig er g(x) det man deler f(x) på for å få x. deling er den inverse funksjonen til ganging.
ærbødigst Gill
Vektormannen
Euler
Euler

Du har ikke forstått det riktig nei. Du har rett i at deling er det inverse av å gange, men det har ikke noe med denne oppgaven å gjøre. Her snakker vi om inverse funksjoner. Du kan f.eks. lese om det f.eks. her.

Men uansett bør fremgangsmåten jeg beskrev i forrige innlegg føre fram.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mrcreosote
Guru
Guru

Da har du misforstått; ^(-1)-notasjonen kan vel ta noe av skylda. Det du sier er at den inverse funksjonen til f(x) er f(x)/x, og det hadde ikke vært så spennende å se på.
Post Reply