Jeg løste en oppgave hvor jeg skulle finne t i to vektorer slik at de ble ortogonale. Jeg fikk en andregradslikning og fant ut at t= 0 eller t= -3
I fasiten stod det t element i [0,-3] ... jeg tegnet grafen på kalkulatoren og fant ut at t var negativ hele veien mellom 0 og -3... betyr det altså at ortogonalitet gjelder hvis u-vektor * v-vektor er 0 eller mindre enn null.
Er det riktig påstand eller er det feil ????
Ortogonalitet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Kan du være grei og skrive inn de to vektorene?
Men dette er vel helt riktig? Sto det [tex]t \in \{-3,\,0\}[/tex] i boken din, kanskje?
Ja, det er nok det som stod.. så betyr det at ortogonalitet gjelder også når v*u = negativ ??? Hvorfor står det [tex]t \in \{-3,\,0\}[/tex] ? og ikke t =0 eller t=-3 ?Emomilol wrote:Men dette er vel helt riktig? Sto det [tex]t \in \{-3,\,0\}[/tex] i boken din, kanskje?
fiasco
Nei.mathme wrote: Ja, det er nok det som stod.. så betyr det at ortogonalitet gjelder også når v*u = negativ ???
[tex]t \in \{-3,\,0\}[/tex], betyr at [tex]t[/tex] har enten verdien -3, eller verdien 0. Ikke at [tex]t[/tex] ligger i intervallet fra -3 til 0. Da hadde det stått slik: [tex]t \in [-3,\,0][/tex].mathme wrote: Hvorfor står det [tex]t \in \{-3,\,0\}[/tex] ? og ikke t =0 eller t=-3 ?
Hvis du løser en annen likning, som gir at [tex]x[/tex] kan ha verdien 0, 5, 7 eller 9. Kan du skrive løsningen som dette:
[tex]x \in \{0,\,5,\,7,\,9}[/tex]
eller:
[tex]x = 0\,\vee\, x=5\,\vee\,x=7\,\vee\,x=9[/tex]