Følelsen av å "ha vært borti det før" ble hjerteskjærende revet bort..
Men uansett folkens,
Takk for hjelpen! Jeg kom meg litt videre hvertfall

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg lo skikkeliglemonade wrote:![]()
Følelsen av å "ha vært borti det før" ble hjerteskjærende revet bort..
Enklere er det vel å si at følgen er etterfølgende kvadrattall.mathme wrote:og her er mønsteret: 3-5-7-9Jarle10 wrote:Poenget med slike rekker er vel at man skal kunne kjenne igjen et mønster. Det er ingen fast fremgangsmåte.
altså 1+3 = 4 , 4+5 = 9 , og 9 +7 = 16 og 16+9 = 25
Begynner med økningen 3 og øker +2 for hver "ledd"...
Sant sant, f.esk 36, fordi[tex] \sqrt{36} [/tex]= 6, men det er selvfølgelig lettere å komme frem til tallet ved å tenke 25 + (9+2) = 36, hvis du ikke kan alle kvadrattallene i hodet! Men sånn for å sette opp formelen, tror jeg "følgen er etterfølgende kvadrattall" ville holde nokså godt!Jarle10 wrote:Enklere er det vel å si at følgen er etterfølgende kvadrattall.mathme wrote:og her er mønsteret: 3-5-7-9Jarle10 wrote:Poenget med slike rekker er vel at man skal kunne kjenne igjen et mønster. Det er ingen fast fremgangsmåte.
altså 1+3 = 4 , 4+5 = 9 , og 9 +7 = 16 og 16+9 = 25
Begynner med økningen 3 og øker +2 for hver "ledd"...
Induksjon beviser bare at en likhet/ulikhet er sann.mathme wrote:Slik jeg forstod det, har dette noe med induksjon å gjøre, og induksjon har vi ikke hatt ennå, det er hvertfall lenge til det
Burde han ikke vite det? Det burde jo være forklart i boka hansEmomilol wrote:Induksjon beviser bare at en likhet/ulikhet er sann.mathme wrote:Slik jeg forstod det, har dette noe med induksjon å gjøre, og induksjon har vi ikke hatt ennå, det er hvertfall lenge til det
For eksempel kan du bevise at [tex]1+2+3+...+n=\frac{n(n+1)}{2}[/tex] ved induksjon, men hvorfor akkurat denne høyresiden skulle passe vet du ikke. (Men det trenger du ikke heller.)