Tusen takk for en herlig guide gjennom dette problemet, både ettam,, mrcreosote, og emomilol setter utrolig stor pris på det. Jeg tar dere med en reise i hjernen min, (det blir kaotisk) :
Jeg tok endelig litt av tankegangen her... altså lengden av normalvektoren er [tex]3[/tex] .. [tex]2 \cdot 3 = 6[/tex] , eller vi kan dele på [tex]3[/tex] i normalvektoren og gange med[tex] 6[/tex], to sider av samme sak, ikke sant?
Hvis [tex]P[/tex] er et punkt i det planet jeg skal finne likningen til,...
Likningen for et plan er definert som et kjent punkt i planet til et ukjent punkt i planet gange normalvektoren[tex] = 0... A = (3,3,0)[/tex] er et punkt i [tex]\alpha[/tex] , [tex]AP[/tex] skal ha lengden [tex]6[/tex], hvor [tex]P[/tex] er et punkt i det planet jeg skal finne likningen til...
normalvektoren blir[tex] 2 \cdot [1,2,2] = [2,4,4][/tex] for det ukjente planet. Ettersom AP skal ha avstanden [tex]6[/tex], er det da mulig å sette opp denne likningen :
[tex]\sqrt {(x-3)^2+(y-3)^2+z^2}[/tex] [tex]= 6[/tex] For å finne [tex]P [/tex]? Jeg tviler på det, ettersom jeg får
[tex]x^2+y^2+z^2-6x-6y=6^2-9-9 [/tex]... hva kan andre muligheter være for å finne [tex]P[/tex] ? Vi vet jo at disse to planene er paralelle, det betyr jo at AP skal stå vinkelrett på [tex][2,4,4][/tex] , betyr det videre at jeg kan finne punktet [tex]P[/tex] slik :
[tex][x-3,y-3,z] \cdot [2,4,4] = 0[/tex]
[tex](x-3) \ cdot 2 = 0 [/tex]
[tex]2x=6 og x=3[/tex]
[tex]2y-8 og y= 4[/tex]
og [tex]z = 4[/tex], altså punktet [tex](2,4,4) [/tex]ligger i det ukjente planet ?
Da blir vel likningen [tex]PQ \cdot n = 0[/tex], hvor[tex] Q[/tex] er et vilkårlig punkt..
[tex][x-2,y-4,z-4] \cdot [2,4,4][/tex] ?
Tenker jeg helt galt nå ? Ja, jeg tror jeg gjør det.. for jeg ser nå hvordan du tenkte, altså du vet jo normalvektoren for det nye planet, det du trenger et punkt... og du definerer det punktet som [tex]OA[/tex] (et punkt i [tex]\alpha + 6[/tex] ganger normalvektoren)... da får du et punkt som er seks enheter fra [tex]A[/tex] som ligger i [tex]\alpha[/tex]... jeg forstår det, tror jeg og håper jeg! Men jeg skal nok jobbe mer med denne oppgaven, men jeg tror jeg forstår tankegangen og har en grunnlag for å klare den
[tex]OP[/tex] blir da [tex](3,3,0)+(2,2,4)[/tex] [tex]= (5,5,4)[/tex] som ligger i det ukjente planet som har normalvektoren [tex][2,2,4]. PQ[/tex] , [tex]Q=[/tex]et vilkårlig punkt i planet er [tex][x-5,y-5,z-4][/tex] ... dette ganget med normalvektoren[tex] [2,2,4][/tex] skal bli null derfor:
[tex]2(x-5)+2(y-5)+4(x-4)[/tex]
som gir
[tex]2x-10+2y-10+4z-16=0[/tex]
[tex]2x+2y+4z-36=0 [/tex]
Håper dere retter meg
Edit: Hva blir så det andre planet, negativ retning for normalvektoren ?