Derivasjon av trigonometriske funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mab
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 15/06-2006 00:23

Heisann. Sliter litt med et par oppgaver og håper kanskje noen kan hjelpe meg litt. :)

1. Deriver funksjonen for å finne de to punktene hvor den momentane veksthastigheten er lik 1/2:

f(x) = cos x, [0, 2 [symbol:pi] ]
Jeg mener å tro at jeg må derivere funksjonen og sette den lik 1/2, og det er jo lett nok, men det er også så langt jeg kommer i utrengningen...


2. Dybden i meter er gitt ved funksjonen, t er timer etter midnatt:

[tex]f(t) = 9,2 + 1,6\sin (\frac{\pi }{6}t - 3),t \in [0,24][/tex]

Så, jeg finner den andrederiverte og setter den lik null og får noe slikt som

[tex]f``(t) = - \frac{{1,6\pi ^2 }}{{36}}\sin (\frac{\pi }{6}t - 3) = 0[/tex]

Nå, rent bortsett fra at oddsen for at jeg har derivert rett er ganske små, så aner jeg virkelig ikke hvordan jeg skal løse ligningen og få t alene på ene siden. Noen som kan hjelpe?


(Jeg vet at det er dårlig form å dele ut gratis løsninger, men vær så snill og ikke si: ja så vis hva du har så langt da. Jeg har desverre allerede gjort det. :( )
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

1. Hvorfor stopper det opp? Hva er det du er usikker på? Skal vel være ganske rett fram dette, og du har tenkt rett hittil.

2. Derivasjonen ser riktig ut den :)

Konstantene foran sinusfunksjonen har ingen innvirkning på nullpunktet. Derfor kan du trygt dele dem bort (de forsvinner siden 0/x = 0). Da står du igjen med [tex]\sin(\frac{\pi}{6} - 3) = 0[/tex]. Denne kan du kanskje klare?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
thomatt
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 18/05-2008 09:56

Helt riktig vektormannen, men du glemte en t ette [symbol:pi] /6
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Kan alltids løse den første for deg. f(x) = cos(x) , og vi vil vite hvor f'(x) = 0. Først deriverer du funksjonen. Dette har du helt sikkert klart - er ikke verre enn å slå opp i en formelsamling (der gråt samtlige forumbrukere, vil jeg tro) for å se at (cos(x))' = -sin(x). Så vi vet at f'(x)=-sin(x). Vi løser så likningen f'(x)=0.

[tex]-sin(x) = \frac 1 2[/tex]
[tex]sin(x) = - \frac 1 2[/tex]

[tex]x = arcsin (- \frac 1 2) + 2k \pi[/tex]
[tex]eller[/tex]
[tex]x = \pi - arcsin(- \frac 1 2) + 2k \pi[/tex]

(Arcsin er 'baklengs sinus' om du ikke har hørt uttrykket før. På lommeregneren din kalles den sikkert [tex]sin^{-1}[/tex] eller noe tilsvarende.)

Når vi har kommet så langt er alt vi behøver å gjøre å finne verdien av [tex]arcsin(- \frac 1 2 )[/tex]. Dette er ikke verre enn å finne ut hvilken vinkel som har sinus lik [tex] - \frac 1 2[/tex]. Lommeregneren gir oss svaret [tex]arcsin(- \frac 1 2) = \frac {-\pi} 6[/tex], og da husker vi også på at [tex]\pi - \frac {- \pi} 6[/tex] også er en løsning. Så husker vi at x skal ligge mellom 0 og 2[symbol:pi], så vi må sjekke om løsningene våre passer inn i intervallet. Vi ser at den ene løsningen er negativ og sånnsett ikke passer inn, så vi må legge til 2[symbol:pi] til denne. Da har vi funnet to løsninger; [tex]x= \frac {5\pi} 6[/tex] og [tex]\frac {7\pi} 6[/tex].

Den andre oppgaven kan du løse på akkurat samme måte. Derivasjonen din er som Vektormannen sier helt riktig.
Mab
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 15/06-2006 00:23

Jaah, jeg har derivert riktig! Fin start på morgenen,det. :D

Takk for hjelpa, jeg regna med at det var noe lite tåpelig jeg overså (som alltid), ser nå at det er ganske så rett frem. :)
Mab
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 15/06-2006 00:23

Når jeg støter på lignende oppgaver ser jeg at dette har jeg egentlig ikke forstått. [tex]\sin(\frac{\pi}{6}t - 3) = 0? [/tex]Nei, jeg klarer altså ikke å løse det. Kan jeg få dummies-versjonen?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

[tex]\sin(\frac{\pi}{6}t - 3) = 0[/tex]

Vi tar sin-invers på begge sider. På høyresida vil da alle vinkler som gir sinusverdi 0, passe inn. Disse vinklene er multipler av 180 grader, eller [tex]\pi[/tex] i radianer. Dermed får vi:

[tex]\frac{\pi}{6}t - 3 = k \pi, \ \ n \in Z[/tex]

[tex]\pi t = 6k \pi + 3 \cdot 6[/tex]

[tex]t = 6k + \frac{18}{\pi}[/tex]

t skal ligge i [tex][0, 2\pi][/tex]. Det er bare én k-verdi som gir en slik t-verdi, nemlig k = 0. Da får du [tex]t = \frac{18}{\pi}[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar