17/x = 2x - 15/x
/ er brøkstrek. Hvordan gjør jeg det der..
Andregradslikninger, 10.klasse
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Bare hyggelig, jeg ganga med x overallt for å fjerne x. Det er den mest vanlige operasjonen.Bertelina wrote:Jeg fikk hjelp til slutt, men gjorde det på en annen måte, fatta ikke det der i det hele tatt... Men siden jeg fikk det samme svaret som du er det vel rett.
Takk
fiasco
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Du er ikke nødt til å gjøre det slik mathme gjør, du kan også flytte over -32 og dele på 2. Da står du igjen med [tex]x^2 = 16[/tex] som har løsningene 4 og -4.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Her brukte jeg huet. Hva opphøyd i to kan gi 16 ? Jo, 4 eller -4.Bertelina wrote:Åja. Så du tok de tinga (aner ikke hva det heter jeg) som var felles og satte utafor en parentes... Men hvordan klarte du å gå fra :
2(x*2-16)=0
til x= 4 eller x= -4??
Hva gjorde du der?
Men Vektormennen har en lettere metode som passer for din trinn.
Dele på to og ta rota av 16 gir nøyaktig samme løsning!
fiasco
Husk at hvis du har et uttrykk som er lik 0, kan du fjerne alle faktorene som ikke inneholder x. Det er en ligning, og vi kan dele på det vi vil. Uansett hva man deler på 0 blir jo 0 (bortsett fra 0, for kverulantene), så vi kan gjøre som dette:
(x+5)(97^3) = 0
x + 5 = 0
Det er viktig å kunne de små snarveiene for å spare tid, men enda viktigere å forstå hva som skjer.
(x+5)(97^3) = 0
x + 5 = 0
Det er viktig å kunne de små snarveiene for å spare tid, men enda viktigere å forstå hva som skjer.
http://projecteuler.net/ | fysmat
oh waw, det ga ganske mye mening joGommle wrote:Husk at hvis du har et uttrykk som er lik 0, kan du fjerne alle faktorene som ikke inneholder x. Det er en ligning, og vi kan dele på det vi vil. Uansett hva man deler på 0 blir jo 0 (bortsett fra 0, for kverulantene), så vi kan gjøre som dette:
(x+5)(97^3) = 0
x + 5 = 0
Det er viktig å kunne de små snarveiene for å spare tid, men enda viktigere å forstå hva som skjer.


Tegnet for opphøyd er ^, ikke *. (I enkelte programmeringsspråk brukes **)
På denne ligningen ser jeg egentlig ikke noen enkel måte utenom å bruke abc-formelen.
Rearranger alle tallene slik at du får 0 på høyre side, og bruk denne formelen:

Tallene du skal putte inni får du av ax^2 + bx + c = 0
-2x^2 = -2x - 6
-2x^2 + 2x + 6 = 0
Vi ser at hele formelen er delelig på 2, som gjør alt litt lettere:
-x^2 + x + 3 = 0
Nå blir a=-1, b =1 og c=3.
Løs formelen og du får to svar.
Edit: rettet. igjen
På denne ligningen ser jeg egentlig ikke noen enkel måte utenom å bruke abc-formelen.
Rearranger alle tallene slik at du får 0 på høyre side, og bruk denne formelen:

Tallene du skal putte inni får du av ax^2 + bx + c = 0
-2x^2 = -2x - 6
-2x^2 + 2x + 6 = 0
Vi ser at hele formelen er delelig på 2, som gjør alt litt lettere:
-x^2 + x + 3 = 0
Nå blir a=-1, b =1 og c=3.
Løs formelen og du får to svar.
Edit: rettet. igjen

Last edited by Gommle on 13/10-2008 19:20, edited 3 times in total.
http://projecteuler.net/ | fysmat
Du har helt rett. Damn jeg slurver i dag 
/me goes to bed

/me goes to bed
http://projecteuler.net/ | fysmat
Bertelina wrote:Uhm ....
- 2x*2 = -2x - 6 ??
Vis du går i 10. så vil du lære om det neste år på 1. videregående
