Andregradslikninger, 10.klasse

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Bertelina
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 13/10-2008 17:43

17/x = 2x - 15/x

/ er brøkstrek. Hvordan gjør jeg det der..
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

[tex]\frac{17}{x} = 2x - \frac{15}{x}[/tex]

[tex]17 = 2x \cdot x -15[/tex]

[tex]2x^2-32 = 0[/tex]

[tex]2(x^2-16) = 0[/tex]

[tex]x= 4\ \vee \ x=-4[/tex]
fiasco
Bertelina
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 13/10-2008 17:43

Jeg fikk hjelp til slutt, men gjorde det på en annen måte, fatta ikke det der i det hele tatt... Men siden jeg fikk det samme svaret som du er det vel rett.

Takk ;)
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

Bertelina wrote:Jeg fikk hjelp til slutt, men gjorde det på en annen måte, fatta ikke det der i det hele tatt... Men siden jeg fikk det samme svaret som du er det vel rett.

Takk ;)
Bare hyggelig, jeg ganga med x overallt for å fjerne x. Det er den mest vanlige operasjonen.
fiasco
Bertelina
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 13/10-2008 17:43

Åja. Så du tok de tinga (aner ikke hva det heter jeg) som var felles og satte utafor en parentes... Men hvordan klarte du å gå fra :

2(x*2-16)=0
til x= 4 eller x= -4??

Hva gjorde du der? :P
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Du er ikke nødt til å gjøre det slik mathme gjør, du kan også flytte over -32 og dele på 2. Da står du igjen med [tex]x^2 = 16[/tex] som har løsningene 4 og -4.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

Bertelina wrote:Åja. Så du tok de tinga (aner ikke hva det heter jeg) som var felles og satte utafor en parentes... Men hvordan klarte du å gå fra :

2(x*2-16)=0
til x= 4 eller x= -4??

Hva gjorde du der? :P
Her brukte jeg huet. Hva opphøyd i to kan gi 16 ? Jo, 4 eller -4.
Men Vektormennen har en lettere metode som passer for din trinn.

Dele på to og ta rota av 16 gir nøyaktig samme løsning!
fiasco
Bertelina
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 13/10-2008 17:43

Okey, takktakk :)

Hvis man har en likning der det både er x*2, bare vanlig x og tall, hva skal stå på hvilken side av brøkstreken? :P Eller hvem skal være "sammen" liksom? x*2 og x, eller tall og x?
Eller har det ingenting å si? ;)
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 857
Joined: 21/05-2007 20:05

Husk at hvis du har et uttrykk som er lik 0, kan du fjerne alle faktorene som ikke inneholder x. Det er en ligning, og vi kan dele på det vi vil. Uansett hva man deler på 0 blir jo 0 (bortsett fra 0, for kverulantene), så vi kan gjøre som dette:

(x+5)(97^3) = 0

x + 5 = 0

Det er viktig å kunne de små snarveiene for å spare tid, men enda viktigere å forstå hva som skjer.
Bertelina
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 13/10-2008 17:43

Gommle wrote:Husk at hvis du har et uttrykk som er lik 0, kan du fjerne alle faktorene som ikke inneholder x. Det er en ligning, og vi kan dele på det vi vil. Uansett hva man deler på 0 blir jo 0 (bortsett fra 0, for kverulantene), så vi kan gjøre som dette:

(x+5)(97^3) = 0

x + 5 = 0

Det er viktig å kunne de små snarveiene for å spare tid, men enda viktigere å forstå hva som skjer.
oh waw, det ga ganske mye mening jo :P Takk for tipset :D
Bertelina
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 13/10-2008 17:43

Uhm ....



- 2x*2 = -2x - 6 ?? ;)
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 857
Joined: 21/05-2007 20:05

Tegnet for opphøyd er ^, ikke *. (I enkelte programmeringsspråk brukes **)

På denne ligningen ser jeg egentlig ikke noen enkel måte utenom å bruke abc-formelen.

Rearranger alle tallene slik at du får 0 på høyre side, og bruk denne formelen:

Image

Tallene du skal putte inni får du av ax^2 + bx + c = 0

-2x^2 = -2x - 6
-2x^2 + 2x + 6 = 0

Vi ser at hele formelen er delelig på 2, som gjør alt litt lettere:

-x^2 + x + 3 = 0

Nå blir a=-1, b =1 og c=3.

Løs formelen og du får to svar.

Edit: rettet. igjen :(
Last edited by Gommle on 13/10-2008 19:20, edited 3 times in total.
2357
Lagrange
Lagrange
Posts: 1180
Joined: 07/12-2007 22:08

a=-1
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 857
Joined: 21/05-2007 20:05

Du har helt rett. Damn jeg slurver i dag :(

/me goes to bed
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 369
Joined: 05/03-2008 16:04
Location: Steigen

Bertelina wrote:Uhm ....



- 2x*2 = -2x - 6 ?? ;)

Vis du går i 10. så vil du lære om det neste år på 1. videregående ;)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Post Reply