Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Det er fordi minus minus gir pluss.
Du ser at det står -1 på utsiden av parentes. Det betyr at ALLE faktorene inni parentes skal ganges med -1. Altså:
a(b+c) = ab + ac
Så dersom a og c har negativ fortegn blir det:
-a(b-c) = -a(b + (-c)) = -ab + (-a)(-c) = -ab + ac
Skjønte du det, eller ble du bare mer forvirret?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Ikke at dette har noe med denne tråden sånn egentlig, men jeg lager ikke en ny tråd bare for dette:
Bjørn begynner å lese en bok. Første dagen leser han 1 / 8 (en åttendedel) av alle sidene i boka. Den neste dagen leser han dobbelt så mange sider som han leste den første dagen. Den tredje dagen leser han 25 sider, og da har han 110 sider igjen.
Lag deg en ligning. Kall antall sider i boka for x. Første dag leser han 1/8 av boka, altså 1/8 * x sider. Neste dag leser han dobbelt så mange, altså 2/8 * x sider. Så leser han 25 sider, og da har han 110 sider igjen. Hva må summen av disse være lik?
Joda, dette går så bra, så, likningen din ser helt riktig ut. Først kaller vi antallet sider i boka for x. Da er det klart at
[tex]sider Bjorn leser dag 1 + sider Bjorn leser dag 2 + sider Bjorn leste dag 3 + 110 sider = hele boka = x sider[/tex]
fordi etter at han har lest i tre dager er det bare 110 sider igjen av boka. Ok, så vet vi at han leste [tex]\frac 1 8[/tex] av boka første dagen, som vil si [tex] \frac x 8[/tex] sider. Andre dagen leste han dobbelt så mange sider som første dagen, som vil si [tex]2 \cdot \frac x 8 = \frac x 4[/tex]. Tredje dagen leste han 25 sider. Da blir likningen vår
[tex]\frac x 8 + \frac x 4 + 110 = x[/tex]. Klarer du å løse denne?