Hvilket fortegn?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

Dere syntes sikkert jeg er helt noob og jeg er sannsynligvis enig med dere.

Kode: Velg alt

2t - 1(7-t)=0
3     2

2t - 1*7 + 1t = 0
3      2   2
osv... Det jeg lurer på er HVORFOR det blir pluss, og ikke minus? I mitt hode kommer det opp minus, men det må være pluss for å være riktig.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Det er fordi minus minus gir pluss.
Du ser at det står -1 på utsiden av parentes. Det betyr at ALLE faktorene inni parentes skal ganges med -1. Altså:
a(b+c) = ab + ac
Så dersom a og c har negativ fortegn blir det:
-a(b-c) = -a(b + (-c)) = -ab + (-a)(-c) = -ab + ac

Skjønte du det, eller ble du bare mer forvirret?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

Neida, jeg forstod det fint nå.
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

Ikke at dette har noe med denne tråden sånn egentlig, men jeg lager ikke en ny tråd bare for dette:

Bjørn begynner å lese en bok. Første dagen leser han 1 / 8 (en åttendedel) av alle sidene i boka. Den neste dagen leser han dobbelt så mange sider som han leste den første dagen. Den tredje dagen leser han 25 sider, og da har han 110 sider igjen.

Hvor mange sider er boka på?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Lag deg en ligning. Kall antall sider i boka for x. Første dag leser han 1/8 av boka, altså 1/8 * x sider. Neste dag leser han dobbelt så mange, altså 2/8 * x sider. Så leser han 25 sider, og da har han 110 sider igjen. Hva må summen av disse være lik?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

1/8x + 2/8x + 25 + 110 ? Har prøvd slik men får ikke noe til.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Joda, dette går så bra, så, likningen din ser helt riktig ut. Først kaller vi antallet sider i boka for x. Da er det klart at

[tex]sider Bjorn leser dag 1 + sider Bjorn leser dag 2 + sider Bjorn leste dag 3 + 110 sider = hele boka = x sider[/tex]

fordi etter at han har lest i tre dager er det bare 110 sider igjen av boka. Ok, så vet vi at han leste [tex]\frac 1 8[/tex] av boka første dagen, som vil si [tex] \frac x 8[/tex] sider. Andre dagen leste han dobbelt så mange sider som første dagen, som vil si [tex]2 \cdot \frac x 8 = \frac x 4[/tex]. Tredje dagen leste han 25 sider. Da blir likningen vår
[tex]\frac x 8 + \frac x 4 + 110 = x[/tex]. Klarer du å løse denne?
Svar