Trenger hjelp med denne vektor oppg!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
onkelskrue
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 172
Registrert: 22/08-2008 15:16

I ABC setter vi a(vektor) = AB (vektor) og b(vektor) =AC (vektor)
Punktet D ligger på BC i forholdet 2:1, puktet E er bestemt ved at.

BE(vektor) = -1/2a(vektor) + b(vektor)

Bruk vektorregning til å vise at punktene A, D og E ligger på ei rett linje??

Hvordan viser jeg at desse punkta er på linje??
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva må gjelde for [tex]\vec{AD}[/tex] og [tex]\vec{DE}[/tex] hvis A, D og E skal ligge på ei linje?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
onkelskrue
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 172
Registrert: 22/08-2008 15:16

Vektormannen skrev:Hva må gjelde for [tex]\vec{AD}[/tex] og [tex]\vec{DE}[/tex] hvis A, D og E skal ligge på ei linje?
Vet ikke???
At AD+DE =AE???
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Uhm, ja, men det hjelper deg ikke noe med å avgjøre om punktene ligger på ei rett linje.

Siden punktene skal ligge på en rett linje må [tex]\vec{AD} || \vec{DE}[/tex]. En god begynnelse er å uttrykke [tex]\vec{AD}[/tex] og [tex]\vec{DE}[/tex] med [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex]. Deretter må du undersøke om de to er parallelle.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
onkelskrue
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 172
Registrert: 22/08-2008 15:16

Vektormannen skrev:Uhm, ja, men det hjelper deg ikke noe med å avgjøre om punktene ligger på ei rett linje.

Siden punktene skal ligge på en rett linje må [tex]\vec{AD} || \vec{DE}[/tex]. En god begynnelse er å uttrykke [tex]\vec{AD}[/tex] og [tex]\vec{DE}[/tex] med [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex]. Deretter må du undersøke om de to er parallelle.
Ikke så god på dette :-o
men er: AE = 1/2 a + b
og AD = 1/2a+b - 1/2a = b

eller er jeg helt på bær tur no.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva skal du med [tex]\vec{AE}[/tex]? Du skal vise at [tex]\vec{AD}[/tex] er parallell med [tex]\vec{DE}[/tex].

Og [tex]\vec{AD}[/tex] er nok ikke lik [tex]\vec{b}[/tex]. Tegn en figur! Da ser du fort at det ikke stemmer.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

slett.
Sist redigert av mathme den 19/10-2008 21:00, redigert 1 gang totalt.
fiasco
onkelskrue
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 172
Registrert: 22/08-2008 15:16

Vektormannen skrev:Hva skal du med [tex]\vec{AE}[/tex]? Du skal vise at [tex]\vec{AD}[/tex] er parallell med [tex]\vec{DE}[/tex].

Og [tex]\vec{AD}[/tex] er nok ikke lik [tex]\vec{b}[/tex]. Tegn en figur! Da ser du fort at det ikke stemmer.
sorry ser ikke den der. Kan noen vise meg framgangsmåten?

hvis jeg skal vise at AD er paralell med DE må jeg først finne AD og DE eller hva??
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ligger A, D og E på ei rett linje her da, mathme?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

onkelskrue skrev:
Vektormannen skrev:Hva skal du med [tex]\vec{AE}[/tex]? Du skal vise at [tex]\vec{AD}[/tex] er parallell med [tex]\vec{DE}[/tex].

Og [tex]\vec{AD}[/tex] er nok ikke lik [tex]\vec{b}[/tex]. Tegn en figur! Da ser du fort at det ikke stemmer.
sorry ser ikke den der. Kan noen vise meg framgangsmåten?

hvis jeg skal vise at AD er paralell med DE må jeg først finne AD og DE eller hva??
Ja, jeg sa jo at du først må uttrykke [tex]\vec{AD}[/tex] og [tex]\vec{DE}[/tex] med [tex]\vec{a}[/tex] og [tex]\vec{b}[/tex]. Deretter kan du undersøke om de er parallelle.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Vektormannen skrev:Ligger A, D og E på ei rett linje her da, mathme?
opps :? Hva har jeg gjort :oops: Surr..
fiasco
kimla
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 08/05-2007 19:10

mathme skrev:
Vektormannen skrev:Ligger A, D og E på ei rett linje her da, mathme?
opps :? Hva har jeg gjort :oops: Surr..
Edit: Noen kom meg visst i forkjøpet.

Edit igjen:

Men uansett, tegn det opp så ser du det blir greit.

Du vet at D skal ligge på vektoren BC med et forhold 2:1 (altså 1/3 eller 2/3 ut på vektoren).

Du vet at A, D og E skal ligge på den samme rette linjen. Finn E, så finner du automatisk D.
Man skal respektere x!
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

kimla skrev: Du vet at A, D og E skal ligge på den samme rette linjen. Finn E, så finner du automatisk D.
Nå er det vel nettopp dette faktumet, at A, D og E ligger på ei linje, som skal vises. Da blir det vel litt feil å anta at det stemmer?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
kimla
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 08/05-2007 19:10

Vektormannen skrev:
kimla skrev: Du vet at A, D og E skal ligge på den samme rette linjen. Finn E, så finner du automatisk D.
Nå er det vel nettopp dette faktumet, at A, D og E ligger på ei linje, som skal vises. Da blir det vel litt feil å anta at det stemmer?
Hmm, joda, sant det :lol:. Man må stille seg kritisk :).
Man skal respektere x!
Svar