Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Trenger hjelpe med en oppgave... Har fasit på den, men skjønner ikke hvordan de har kommet fram til svaret, så hvis noen kan ta med alle mellomregninger slik at jeg kan skjønne litt mer, så hadde jeg blitt kjempeglad!!
Oppgaven:
Likningen x[sup]2[/sup]-2xy[sup]2[/sup]-2/3y[sup]3[/sup]+y-1=0 definerer en nivåkurve for f(x,y). Finn ved hjelp av implisitt derivasjon et uttrykk for helningen dy/dx langs denne kurven.
Det vil si at du deriverer med hensyn på x, altså som vanlig derivasjon og bruker vanlige regler du er vant til. Men når man har y som er en annen variabel enn x så blir det indirekte derivasjon siden du deriverer y, men med hensyn på x.
Da må du legge til en dy/dx som den y deriverte.
x^2 = 2x
y =[tex] \frac{dy}{dx}[/tex]
Så din tur å derivere 2xy^2
Vink: Produktregel...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
I boka vår skriver de y' . Og så når de har derivert, setter de alle ledd med y' på en side, og så finner y'.
Ja, jeg får se om jeg får til brøken også. Kanskje det ikke er så vanskelig som jeg syntes det så ut.. Har eksamen i matte i morra, så er greit å få lært seg alt
Jeg har nå prøvd å løse den. Jeg får de samme leddene som i fastiten, men ikke på riktig plass eller med riktig fortegn.... Har jeg gjort noe feil eller går det an å få det jeg har fått til å se ut slik som i fasiten?