funksjoner å grafer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
cesc
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 20/12-2008 23:48

hei..
oppgaven er slik F(x)=x^2-5x+4
nullpunktene er da 1 og 4

hvordan kan jeg finne eventuele topp- eller bunnpunkter ved regning? noen som kan vise meg d?

og hvordan finner jeg likningen til tangenten i punkte (2,f(2))

takk takk :)
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

abc-formelen gir deg løsningene til den generelle andregradslikningen
[tex]ax^2+bx+c=0 \Rightarrow \\ x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex]

For å finne tangentlikningen, må du først derivere uttrykket, så bruke ettpunktsformelen (tror det var navnet) for å finne et uttrykk.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Deriver funksjonen ledd for ledd. Dette står garantert forklart i boka di.
Den deriverte er et uttrykk for vekstarten / stigningen til grafen i et gitt punkt x. Når du skal finne eventuelle topp- og bunnpunkter, hva vet du om stigningen til funksjonen da? Hvor stor er den deriverte?

For å finne ligningen til tangenten benytter du den såkalte ettpunktsformelen: [tex]y - y_0 = a(x-x_0)[/tex]. For [tex]x_0[/tex] og [tex]y_0[/tex] setter du inn koordinatene til punktet på grafen som du er interessert i å finne tangetligninga til. a er stigningstallet til linja. Hva tror du dette må være? Har du kanskje et uttrykk for dette stigningstallet?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
cesc
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 20/12-2008 23:48

forstår ingenting jeg :S:S

jeg har derivert F(x) og d ble 2x-5

men forstår ikke hvor jeg skal bruke di talla :S
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ok, så nå har du funnet den deriverte. For hver x-verdi du gir den deriverte, spyr den ut stigningstallet til funksjonen i det gitte punktet x. Hva er stigningstallet til funksjonen i et topp- eller bunnpunkt?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
cesc
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 20/12-2008 23:48

har rett og slett ingen anelse akkurat nå :P:S

kansje d er lettere å forklare viss du legger meg til på msn? helgelog89@hotmail.com
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Stigningstallet i et topp- eller bunnpunkt er 0.
Svar