Prøve i kapittel 5 - Vektorer - Sinus R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

zniper skrev:Dere skal ikke ha prøva før i uke 8 :O da er der et stykke bak oss vi er ferdig med kap 5-6 + noe på kap 8 som var relevant!
Mulig det, vi følger Sinus tempo-årsplan nøyaktig på prikken. Hva dere gjør vet jeg ikke, men kjipt at du ikke skjønner vektorregning.
alexissanchez
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 17/12-2008 15:17

Realist1 skrev:Joda, fikk samme svaret og det var riktig det :) Fikk 6 på prøven btw.
har du fått igjen prøven me fasit, regne måte evt. kunne gjerne fått ann te å øve te prøve selv. Orker du?? :)
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Klart det. :)

Vi skal ha mer omfattende prøve for kap 5+6 på tirsdag, men her er løsningsforslag for denne:

Oppgave 1
a)
Den får du klare selv. :)

b)
[tex]\frac12\left(\vec a - \frac32 \vec b\right) - 2\left(\frac14\vec a - \frac12\vec b\right) \\ = \ \frac13\vec a - \frac12 \vec b - \frac12 \vec a + \vec b \\ = \ \left(\frac26 - \frac36\right)\vec a + \frac12 \vec b = \underline{\underline{-\frac16\vec a + \frac12 \vec b}}[/tex]

c)
[tex]\vec{AB} = \vec a \ \ \ \ \vec{AC}=\vec b[/tex]
(1)
[tex]\vec{AD} = \vec{AB} + \frac14\vec{BC} = \vec a + \frac14\left(-\vec a + \vec b\right) \\ \underline{\underline{= \frac34\vec a + \frac14 \vec b}}[/tex]
(2)
[tex]\vec{AE} = \frac1{10}\vec b \ \ \ \ \vec{BF} = -\frac12\vec{BC} \\ \vec{EF} = \vec{EA} + \vec{AB} + \vec{BF} = -\frac{1}{10}\vec b + \vec a - \frac12\vec{BC} \\ = -\frac{1}{10}\vec b + \vec a - \frac12\left(-\vec a + \vec b\right) = -\frac{1}{10}\vec b + \vec a + \frac12\vec a - \frac12\vec b \\ \underline{\underline{= \frac32\vec a - \frac35\vec b}}[/tex]

Oppgave 2
[tex]A(2, -1) \ \ \ B(4,1) \ \ \ C(3,3)[/tex]
a)
[tex]\vec{AB} = \left[4-2, 1-(-1)\right] = \underline{\underline{\left[2, 2\right]}} \\ \vec{BC} = \left[3-4, 3-1\right] = \underline{\underline{\left[-1, 2\right]}} \\ \vec{AC} = \left[3-2, 3-(-1)\right] = \underline{\underline{\left[1, 4\right]}}[/tex]

b)
[tex]\left|\vec{AB}\right| = \sqrt{2^2 + 2^2} = \sqrt{8} = \sqrt{4\cdot 2} = \underline{\underline{2\sqrt{2}}} \\ \left|\vec{BC}\right| = \sqrt{(-1)^2 + 2^2} = \underline{\underline{\sqrt{5}}}[/tex]

c)
M = midtpunktet på AC
[tex]\vec{OM} = \vec{DA} + \frac12\vec{AC} = \left[2, -1\right] + \frac12\left[1, 4\right] = \left[2+\frac12, -1+\frac42\right] = \left[\frac52, 1\right] \\ \underline{\underline{\Rightarrow M\left(\frac52, 1\right)}}[/tex]

d)
[tex]D(1, y) \ \ \text{avstand} \ \sqrt{2} \ \text{til A}[/tex]

[tex]\vec{AD} = \left[1-2, y-(-1)\right] = \left[-1, y+1\right] \\ \left|\vec{AD}\right| = \sqrt{(-1)^2 + (y+1)^2} = \sqrt{1^2 + y^2 + 2y + 1} = \sqrt{y^2 + 2y + 2} = \sqrt{2}[/tex]
(fordi [tex]\small{|\vec{AB}| = \sqrt{2}}[/tex])

[tex]\Rightarrow y^2 + 2y + 2 = 2 \\ y^2 + 2y = 0 \\ y(y+2) = 0 \\ \Rightarrow \underline{\underline{y=0}} \ \text{eller} \ \underline{\underline{y=-2}}[/tex]

Oppgave 3
[tex]\vec a = \left[-1, 2\right] \ \ \ \ \vec b = \left[3, -4\right][/tex]

[tex]\vec a - \vec b = \left[-1, 2\right]-\left[3, -4\right] = \left[-1-3, 2-(-4)\right] = \underline{\underline{\left[-4, 6\right]}}[/tex]
alexissanchez
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 17/12-2008 15:17

[quote="Realist1"]Klart det. :)

Vi skal ha mer omfattende prøve for kap 5+6 på tirsdag, men her er løsningsforslag for denne:

-- tuuuuuusen takk, orker du å legge ut den neste prøve du ska ha, eg har prøve i det neste mandag kunne gjerne tenkt meg å hatt de før den da:D
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Det kan jeg gjøre. :wink:
Løsningsforslag kommer nok ikke før tidligst torsdag, kanskje senere, men prøven skal jeg legge ut på tirsdag :wink:
alexissanchez
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 17/12-2008 15:17

Realist1 skrev:Det kan jeg gjøre. :wink:
Løsningsforslag kommer nok ikke før tidligst torsdag, kanskje senere, men prøven skal jeg legge ut på tirsdag :wink:
herli av deg, suuupert;) :D
alexissanchez
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 17/12-2008 15:17

alexissanchez skrev:
Realist1 skrev:Det kan jeg gjøre. :wink:
Løsningsforslag kommer nok ikke før tidligst torsdag, kanskje senere, men prøven skal jeg legge ut på tirsdag :wink:
herli av deg, suuupert;) :D
legger du ann ut prøven e du snill:)? gikk det bra da:)?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Den har ligget ute i flere timer den :D Se egen tråd. "Prøve i vektorregning - Sinus R1".
alexissanchez
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 17/12-2008 15:17

Realist1 skrev:Den har ligget ute i flere timer den :D Se egen tråd. "Prøve i vektorregning - Sinus R1".
haha aiit, tjommie, har du fysikk og?? eg har hatt prøve i termofysikk og kjernefysikk, så hvis du ve ha prøven kan eg legge den ut te deg hvis du ve;) må få igjen noe for dette;) gikk det bra på prøven da:)
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Nei, prøven gikk, mot alle forhåndsbaserte forventninger, elendig. :)
Fikk flere feil, så jeg er enormt skuffet. :)

Angående fysikk så har jeg hatt prøve i både termofysikk og kjernefysikk, men jeg setter pris på at du vil være til hjelp. :D Har du noe astrofysikk så tar jeg gjerne i mot alle oppgaver du måtte ha på lager. :lol:

Her har jeg lagt ut mine fysikkprøver:
http://realisten.com/smf/index.php?topic=1554.0
alexissanchez
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 17/12-2008 15:17

Realist1 skrev:Nei, prøven gikk, mot alle forhåndsbaserte forventninger, elendig. :)
Fikk flere feil, så jeg er enormt skuffet. :)

Angående fysikk så har jeg hatt prøve i både termofysikk og kjernefysikk, men jeg setter pris på at du vil være til hjelp. :D Har du noe astrofysikk så tar jeg gjerne i mot alle oppgaver du måtte ha på lager. :lol:

Her har jeg lagt ut mine fysikkprøver:
http://realisten.com/smf/index.php?topic=1554.0
desverre så har eg ingen astrofysikk oppgaver:( vi holder på me det no, så jaa. Men du vet matten har du svarforslag på sånn alle oppgavene:P eg liker bare å se om regner helt riktig.
Gjest

hei
er det noen som har prøvene fra matte R1 sinus. kapittel 6,7.8
veldig snlit hhvis dere legger ut eventuelt med løsninger
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Gjest skrev:hei
er det noen som har prøvene fra matte R1 sinus. kapittel 6,7.8
veldig snlit hhvis dere legger ut eventuelt med løsninger
Nå husker jeg ikke hvilke kapitler som handlet om hva, men kan det være dette?

http://www.matematikk.net/matteprat/vie ... 13&t=22130
Svar