Hvilke integrasjons metoder skal en bruke på desse oppg?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
snowface
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 28/11-2008 11:15

Hey, til tider syntes jeg det er svært vanskelig å se hvilke integrasjons metoder en skal bruke til de forskjellige oppgavene.

f.eks.

[symbol:integral] 2x^2 sin (2x)dx

kan den løses slik?

2x^2 [symbol:integral] sin(2x)dx
2x^2(-cos * 1/2 (2x))+C
-x^2*cos(2x)+C

Hva med denne?

[symbol:integral] [symbol:pi] /3 sin( [symbol:pi] /2x)dx

[symbol:pi] /3 [symbol:integral] sub( [symbol:pi] /2x) dx
([symbol:pi] /3) / ( [symbol:pi] /2) * (-cos [symbol:pi] /2x) + C

-2/3 cos( [symbol:pi] /2x)+C
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

snowface skrev:Hey, til tider syntes jeg det er svært vanskelig å se hvilke integrasjons metoder en skal bruke til de forskjellige oppgavene.
Det er generelt det som er vrient med integrasjonsoppgaver. Med trening så begynner man å se hva man skal bruke.

Jeg anbefaler deg å se på lenken i signaturen min! Veldig mange eksempler og oppgaver med fullstendige løsningsforslag! Knallbra side! :)

snowface skrev: [symbol:integral] 2x^2 sin (2x)dx

kan den løses slik?

2x^2 [symbol:integral] sin(2x)dx
Du kan bare sette konstanter utenfor integraltegnet. Ikke uttrykk som inneholder variabelen! Tror dette er en delvis integrasjonsoppgave. (Har ikke løst den selv).

snowface skrev: Hva med denne?

[symbol:integral] [symbol:pi] /3 sin( [symbol:pi] /2x)dx

[symbol:pi] /3 [symbol:integral] sub( [symbol:pi] /2x) dx
([symbol:pi] /3) / ( [symbol:pi] /2) * (-cos [symbol:pi] /2x) + C

-2/3 cos( [symbol:pi] /2x)+C
Jeg skjønner ikke hva du har gjort på den siste, men du har i hvert fall riktig svar! :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar