Likningen som fikk meg til å gråte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Heppet
Cayley
Cayley

Egentlig er alle de tre punktene dine uvesentlige og har ingen betydning for svaret. Men det kan sikkert være greit for å få en viss struktur over det, og for å gjøre det litt mer oversiktelig.

Men på en "for å se om jeg har forstått det"-liste bør punkt 1 være:

1. En harmonisk svingning som er faseforskøvet én periode er det samme svaret som en som ikke er faseforskøvet i det hele tatt.

Du bør nesten bare prøve å taste inn både

1. 5\sin(2x+5.356) = -2

2. 5\sin(2x-0.927) = -2

på graphmenyen din for å se med egne øyne at de er identiske.

Av ren nysgjerrighet: Hvilket svar vil forresten fasiten fram til?
MatteNoob
Riemann
Riemann

Hei, Heppet! Koselig at har begynt å være aktiv her. Håper du fortsetter å henge her :)

Ja, jeg har skjønt nå at det ikke hadde noe å si, men som du sier, jeg forsøkte å få system på det slik at jeg virkelig så hva som skjedde. :)

Heppet wrote:1. En harmonisk svingning som er faseforskøvet én periode er det samme svaret som en som ikke er faseforskøvet i det hele tatt.
Ja, jeg har tegnet diverse grafer i Geogebra og hatt "slidere" for å dra dem att og frem for å forandre cx og faseforskyvningen osv. Det var lærerikt. :] Videre har jeg skrevet om alle likningene jeg har sliti med til [tex]\rm{A}\cos(cx-\phi)[/tex] og løst dem på den måten også :]

Fasiten ville frem til:
ettam wrote:[tex]\underline{\underline{x = 0,258 + n\pi \; \vee \; x = 2,241 + n\pi}}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Heppet
Cayley
Cayley

Men er det ikke litt tidlig på året til å begynne med periodiske funksjoner? :)
Så forresten at det ikke var påpekt tidligere, så bare for sikkerhetsskyld: Vinkelen -0.9 ligger også i fjerde kvadrant
Post Reply