Hehe, så matematikken har endret seg såpass siden 1977 altså?lodve wrote:Har fasit på denne oppgaven, men skjønner ingenting av fasiten da oppgaven er hentet fra 1977.

Hva sier fasiten da?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hehe, så matematikken har endret seg såpass siden 1977 altså?lodve wrote:Har fasit på denne oppgaven, men skjønner ingenting av fasiten da oppgaven er hentet fra 1977.
HeiMatteNoob wrote:Som det blir nevnt, alle funksjoner har verdimenge og definisjonsmengde. Jeg tror faktisk forståelsen din av hva funksjoner og hva de er, er litt fraværende.lodve wrote:Jeg vet at definisjonsmengde (Df) ikke er definert for x=0. Men det jeg ikke skjønner er om funksjonen i det hele tatt har Definisjonsmengde og Verdimengde. Kan noen her bare forklare meg og rett og slett si meg svaret på denne oppgaven?
En funksjon har alltid en definisjonsmengde, den kan uttrykkes på flere måter. Et eksempel er [tex]D_f = [0, 100][/tex] et annet er [tex]x\in[0, 100][/tex]
Hvert element i definisjonsmengden svarer til et element i verdimengden. Verdimengden er det du får ut av funksjonen ved å kjøre gjennom et element fra definisjonsmengden.
I ditt eksempel, finner du at funksjonen ikke er definert for 0, altså må du finne ut hvilket element i verdimengden 0 svarer til. Dette kan du finne ved å løse
[tex]\lim_{x\to 0}f(x)[/tex]
For å uttrykke definisjonsmengden, kan du feks skrive:
[tex]D_f = \langle \leftarrow,\, 0\rangle \cap \langle 0,\, \rightarrow \rangle[/tex]
[tex]x\in \mathbb{R} \,\cap\, x\neq 0[/tex]
Nå burde du klare å finne verdimengden selv.
Vet ikke om jeg tør å rette på folk som er smartere enn meg, men er det ikke Vf = <<---,-2> og <-2,--->> istendenfor "enten eller-tegnet"?Vektormannen wrote:Det er nesten riktig ja, men husk at -2 ikke er med i verdi-mengden. Derfor må du bruke helåpne intervall: [tex]V_f = \langle \leftarrow, -2 \rangle \cup \langle -2, \rightarrow \rangle[/tex]. Du kan tenke på denne skrivemåten som "unionen av mengden med alle tall fra minus uendelig opp til -2 og mengden med alle tall fra -2 til uendelig".
En alternativ skrivemåte er slik som i boka: [tex]V_f = \mathbb{R} \backslash \{-2\}[/tex]. Denne skrivemåten kan du lese som "mengden av alle reelle tall, minus settet med tallet -2".
Man skiller mellom lukkede og åpne intervaller. Lukkede intervaller er av typen [a,b] og vil si alle tall fra og med a til og med b. Åpne intervaller skrives <a,b>, og vil si alle tallene fra a til b, men ikke a eller b. Har også sett skrivemåten (a,b) for åpne intervaller, men er vel vanligere å skrive <a,b>. Halvåpne intervaller vil si intervaller som <a,b] eller [a, b>, og er intervaller der det ene endepunktet er med, men ikke det andre. I <a,b] er ikke a med, og i [a, b> er ikke b med.lodve wrote:Bare av ren nysgjerrighet. Hva betyr helåpne intervall <> i matematikken?
Etter å ha lest Karl_erik sitt innlegg. Trenger jeg bare litt klargjøring her. Åpne intervaler <a,b> er alle tall fra a til men, men ikke a eller b.Vektormannen wrote:Det er nesten riktig ja, men husk at -2 ikke er med i verdi-mengden. Derfor må du bruke helåpne intervall: [tex]V_f = \langle \leftarrow, -2 \rangle \cup \langle -2, \rightarrow \rangle[/tex]. Du kan tenke på denne skrivemåten som "unionen av mengden med alle tall fra minus uendelig opp til -2 og mengden med alle tall fra -2 til uendelig".
En alternativ skrivemåte er slik som i boka: [tex]V_f = \mathbb{R} \backslash \{-2\}[/tex]. Denne skrivemåten kan du lese som "mengden av alle reelle tall, minus settet med tallet -2".