Brøk i parentes

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Warda
Cauchy
Cauchy

Hei alle sammen.
Jeg sender igjen et nytt innlegg om en oppgave som ser nokså enkel ut, men vanskelig samtidig [for meg.]
Jeg har som vanlig prøvd ut ulike metoder, men får ikke riktig svar.

Her er oppgaven:
(1+1/2) * (1+1/3) * (1+1/4) .... (1+1/99)

Her har jeg virkelig behov for en liten forklaring når dere regner ut hvert ledd underveis. Som dere sikkert ser, har oppgaven en liten formel (som jeg ikke har klart å finne ut) for å regne ut (1+1/99)

PS: Fasitsvaret er 50 !

Blir evig takknemlig for deres hjelp.
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Hint:

[tex] \left( 1 + \frac{1}{2} \right) \left( 1 + \frac{1}{3} \right) \left( 1 + \frac{1}{4} \right) ... \left( 1 + \frac{1}{99} \right) \qquad = \qquad \left( \frac{3}{2} \right) \left( \frac{4}{3} \right) \left( \frac{5}{4} \right) ... \left( \frac{100}{99} \right) [/tex]
Warda
Cauchy
Cauchy

Yess, det var jo akkurat det jeg gjorde!

Skjønner søren meg ikke på fasiten noen ganger... svaret var liksom 50!

Takk for at jeg fikk '*bekreftet*' med deg at svaret mitt var riktig. :)
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Fasiten din stemmer! Se om du kan forenkle siste brøken. Er det noen faktorer i teller og nevner som slår hverandre ut?
Warda
Cauchy
Cauchy

Hei daofeishi, beklager for sen tilbakemelding, jeg visste ikke hvordan jeg kunne finne det ut i går.
Jeg bestemte meg for å spørre læreren min, og hun viste meg hvordan hun tenkte. Hun krysset av den like telleren og nevneren på to brøk, og da gjenstod det bare 2 og 100 igjen.

Deler vi 100 med 2 får jeg 50!
Jeg fant ut at det var enda en god metode å gange de to brøkene på, når det er samme teller i en brøk og samme nevner i den brøken ved siden av.
Den metoden har vi aldri gått igjennom, så derfor kunne jeg ikke <<bruke logikken>> så mye her..

Men nå har jeg lært meg det, så detta skal jeg huske på! :)
Post Reply